Nettsteder forklart

Alle bedrifter trenger en nettside for å reklamere for produktet eller tjenesten sin. Milliarder blir brukt på nettet hvert år, og et nettsted er billigere enn andre former for tradisjonell reklame.

Det er mange begreper innen webutvikling som kan være litt forvirrende, så her vil vi gjennomgå noen av de vanligste.

Domenenavn

Dette er hva folk skriver inn i nettleseren for å komme til nettstedet ditt, slik som www.navnetpådinbedrift.no. Det finnes flere typer toppnivåer, som er ment å være relevant for din bedrift. For eksempel, er «.com» for bedrifter med et globalt publikum og er en forkortelse for «Company». «.no» er for norske selskaper, og er en forkortelse for «Norge». Det finnes mange andre toppnivåer, slik som «.org», som er en forkortelse for «Organisasjon», og brukes av for eksempel veldedige organisasjoner.

Hvis du vil ha et «.no» toppnivå-domene, er du nødt til å registrere det på et selskap som står i brønnøysundregisteret eller på et personnummer, som har adresse i Norge. Hvis du trenger et byrå som kan hjelpe deg med søkemotoroptimalisering så anbefaler vi Pear.no

Hosting

Din web-hosting er hjertet til ditt nettsted. Dette er vanligvis en kraftig server plassert på et sted som har en svært rask internettforbindelse. Du kan være vert for nettstedet ditt på en hjemme-PC, men du ville bli hacket i løpet av få minutter, den ville det være veldig treg, og nettstedet vil være utilgjengelig når PC’en blir slått av!

Det er flere typer hosting å velge mellom, alt etter hvilke tilleggsprodukter du vil ha, kapasiteten til nettsiden, og om du vil ha teknisk support. Den typen hosting som er nødvendig for deg, avhenger av hvor stor bedrift du har, og hva nettsiden skal tilby kunden.

Design

Folk vil avgjøre i løpet av sekunder om de liker og stoler på bedriftens nettside. Det er det offentlig ansiktet til virksomheten. Derfor er det viktig at siden ser attraktiv og profesjonell ut, og tillater brukeren å finne det de leter etter umiddelbart.

For at nettsiden skal få til det, kan det være nødvendig å sette en grafisk designer til å gjøre jobben. De tilbringer hele dagen – hver dag – med kreative design. Alle lage en rask skisse av noe, men det tar en utdannet kunstner til å skape noe spesielt.

Koding

Når et passende design er på plass, må dette gjøres om til en brukervennlig, fungerende nettside. Det finnes ulike måter å gjøre dette på, fra å bruke en visuell editor, til å kode hele greia for hånd i et tekstredigerings-program. Verktøyene er ikke viktig – det som er viktig er at området er godt kodet og vil fungere i alle de store nettlesere og operativsystemer slik at den skal være synlig for de fleste besøkende.

Programmering / webutvikling

Når designet er kodet og layout er klar, vil det være nødvendig å programmere litt. Hvor mye som skal programmeres, avhenger av hvilke funksjoner som skal være på nettsiden. Det kan være den skal kobles opp mot databaser, Facebook-side, ha en login-løsning, nettbutikk, og andre funksjoner.

Vedlikehold

Når nettsiden er fiks ferdig, fanges opp av Google, fått en brukermasse, og alt er liv laga, må det opprettholdes. Utdaterte nettsteder er dårlig for business og ser dårlig ut. Ferskt innhold som nyheter, aktuelle prosjekter og oppdatert tekst hjelper området til å se dagsaktuelt og interessant ut.

E-postadresser

Mange virksomheter fremdeles kjøres fra en privat e-post. Du får minst én e-postadresse med ditt domenenavn og hosting pakke, som post@navnetpådinbedrift.no, og det ser mye mer profesjonelt og seriøst ut!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *