Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Spelt.

Ble medlem
    Apr 2006

Spelt.

Vil gjerne ha mange spelt-oppskrifter. Og veldig gjerne brød!

Vi bruker spelt i det daglige. Men vi har ingen spesielle speltoppskrifter, vi bare bytter ut vanlig mel med spelt, og det fungerer utmerket.

Syns dessuten at spelt er mindre klumpete, og deiger blir lettere å jobbe med, mindre klumpete og hever lettere.

Mamma til Snuppa 09/07 og Fjokken 04/10 og gift med Skycrane
    Don't stand unmoving outside the door of a crying baby whose only desire is to touch you. Go to your baby. Go to your baby a million times. Demonstrate that people can be trusted, that the environment can be trusted, that we live in a benign universe." ~ Peggy O'Mara

Ble medlem
    Apr 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Imp Vis innlegg
    Vi bruker spelt i det daglige. Men vi har ingen spesielle speltoppskrifter, vi bare bytter ut vanlig mel med spelt, og det fungerer utmerket.

Syns dessuten at spelt er mindre klumpete, og deiger blir lettere å jobbe med, mindre klumpete og hever lettere.
    Den lille erfaringen jeg har å bytte ut med spelt, er at det går så mye mer med speltmel enn med vanlig mel... Men kommer nok til å gå mer og mer over til spelt med det jeg baker.

Går det forøvrig greit å bytte til spelt i kaker som sukkerbrød, sjokoladekake, muffins osv også?

Hva har du brukt spelt i, siden du syns det har gått mer? Det eneste jeg vet, er at i begynnelsen syns vi at vi måtte ha i så mye mer mel når vi skulle tykne sauser. Men så lærte vi oss at det tar bare litt lenger tid, og spe litt og litt og litt, så trengte vi ikke mer der heller.

Har ikke erfaring med at det går mer speltmel når det gjelder bakverk altså.

Sukkerbrød har jeg ikke prøvd, men muffins, sjokoladekake, vafler, pannekaker, diverse kaker har jeg bakt med speltmel, og det går finfint!

Vi pleier forresten å kjøpe speltbrødet de har i butikken. Det er litt dyrt, men det er så himla godt! Vi bakte brød før, da pleide vi å kjøpe den bakselv-pakken (den røde), blandet ut med mer speltmel, både fint og grovt, og en ekstra pakke gjær. Det ble godt det også altså.

Mamma til Snuppa 09/07 og Fjokken 04/10 og gift med Skycrane
    Don't stand unmoving outside the door of a crying baby whose only desire is to touch you. Go to your baby. Go to your baby a million times. Demonstrate that people can be trusted, that the environment can be trusted, that we live in a benign universe." ~ Peggy O'Mara

Ble medlem
    Apr 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Imp Vis innlegg
    Hva har du brukt spelt i, siden du syns det har gått mer?
    Det er særlig i pizza-deigen jeg merker det veldig. Ellers går det mer i pannekakerøra og i brød-deigen også.... Går minst 1 dl mer, ofte 2-3 dl hvis det skal bli bra. Hmmm... merkelig.

6. Vi bruker også bare spelt i stedet for hvetemel.
    Jeg har ikke merket at jeg bruker mer, men så måler jeg også sjelden hvor mye mel jeg bruker.

Det jeg har merket er at bakverket blir tørrere med spelt, så det er en fordel med litt mer klissetet deiger.

I tillegg behøver ikke deigen å eltes så mye, så når jeg baker brød heller jeg bare deigen rett opp i brødformene.

Min grunndeig for speltbrød er omtrent sånn:

1 liter siktet spelt
    1 liter grovt mel
    (Jeg bruker som regel en blanding av omtrent:
    1/2 liter sammalt spelt
    1/4 liter havregryn
    1/4 liter klemt rug)
    litt salt
    ca. 1/10 pakke tørrgjær
    ca. 1 liter lunkent vann

Det tørre blandes, og vannet røres i. Deigen skal være litt mer klissete enn vanlig brøddeig.
    La heve ca. 8 timer. f.eks over natta.
    Rør kraftig rundt, og la den hvile i ca. 20 min. til.
    Rør kraftig rundt, og hell i to brødformer. (Jeg bruker bakepapir i).
    Sett i ovnen på ca. 50 grader i 20 min. (etterheving)
    Skru opp tempraturen til 200 grader, og la de steke i ca. en time.

7. Smile spelt

Har bakt endel med spelt og da har jeg brukt litt soyamel i .tror det binder sammen deigen bedre siden spelt oppfører seg litt anderledes enn hvetemel. Jeg brukte spelt fordi hvetemel ikke var bra for magen, hverken min eller 5-åringen min. Så prøvde jeg økologisk hvetemel og har nå godt over til å bruke det mer enn spelt. Det økologiske melet gir ingen reaksjon så vi har antagelig reagert på sprøytemidler i det vanlige hvetemelet. Spelt er jo helt flott men nesten dobbelt så dyrt som økologisk hvetemel.
    svale

8. I sukkerbrød kan man bruke potetmel hvertfall, har ikke prøvd med spelt
    Snuppa jan 07 - Lillebror jan 09

Reuse, reduce & recycle

Bloggen min

Jeg har brukt spelt i sukkerbrødet, og det funket veldig bra! Har fått til en luftig og fin kake - mulig der er litt mørkere i fargenn enn da jeg brukte hvetemel.

Oppskriften til en rund form på 24 cm:

4 egg
    1 1/2 dl sukker (jeg bruker fruktose)
    1 1/2 dl spelt
    1 dl potetmel
    1 1/2 ts bakepulver

Egg og sukker piskes til lett og luftig eggedosis som skal holde formen godt. Sikt sammen det tørre og vend det forsiktig inn i eggedosisen. Kle bunnen av formen med bakepapir og smøre resten av formen godt (kan evt. drysse mel over smøringen).
    Hell i røren og stek kaken på plate på nederste rille i 45 minutter.
    Hvelv kaken over på kakerist og la den ligge med formen over til den er avkjølt.

Så er det bare å sette igang pynting etter hva ditt hjerte/gane begjærer.

Selv pleier jeg dele kaken i 3, lager krem (uten sukker, kun 1-2 ts vaniljesukker) med finhakkede valnøtter i. LVidere i rekkefølge oppå hverandre: bunn, kremlag, litt bringebærsyltetøy, midtkakestykket, krem, brinebærsyltetøy, topplokket + krem på lokk og sider, og tilslutt marsipanlokk (av ekte marsipan, lilla Odense - ikke så søt).

Oppskriften finnes også for kakeformer i str. 22 cm, 26 cm og 28-30 cm. kan legge de ut i bloggen min om noen skulle være interesserte.

Lykke til.
    Carried away
    Elastisk Moby D sjal, Maya Wrap, Indio Mauve og et utall hjemmespikkede MT's
    Jenter født 11. januar 2007 og 4. november 2008

10. La ut denne oppskrifta i sommer: http://tettinntil.no/forumet/showthr...60#post1018760
    Ble borte under det store kræsjet, så la den ut som ny tråd.

Bruker også spelt i pannekakerøre eller vafler, men synes det er viktig å ikke bare bruke en kornsort hele tida. De ulike kornsortene gir ulik tilskudd til barna. Bygg er bra for sentralnervesystemet, havre for synet hvis jeg ikke husker feil + +.

Når vi spiser speltbrød og speltpasta, syne jeg det er greit å bruke litt hvete i kaker ol.
    Lillebror født desember 10, blir båret og skal straks overta tøybleiene etter veslA født desember 07.

Lignende tråder

1. Hverdagsvafler med kesam, spelt, havregryn og grovmel
    By kakskiv in forum Mat og kosthold
    Svar: 25
    Siste innlegg: 20-12-13, 22:51
  2. Å bake med spelt
    By Snuskerusk in forum Mat og kosthold
    Svar: 5
    Siste innlegg: 02-03-08, 21:20

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive nye innlegg