|
||||||
| Sy ditt eget bæretøy Hvordan syr man bæretøy? Finn og del hjelp og erfaringer! |
![]() |
|
|
||||
|
||||
|
alle dere som har stroppestoff og litt fleece liggende: "vær med på vår tettinntil-sew-a-long!"
finn frem stoffet og rigg opp maskinene, for i dag skal vi sy meitai! vi kommer ikke til å prøve oss på den mest effektive, eller den med rett-sømmede måten å sy en meitai, men på den jeg tror krever minst sy-erfaring! Sist endret av lucifer : 18-02-2008 kl 20:13 |
|
|
||||
|
||||
|
okay, folkens! vi trenger stoff! følgende! 2m (eller mer dersom dere ønsker lengere skulderstropper...) stabilt stroppestoff litt fleece... 1/3 av et pledd holder lenge kanskje en restebit 50x45 av det stabile slaget og en bit 50x45 av pyntestoff dersom dere ønsker det! vi prøver oss på en slik meitai! ![]() ![]() sjær til følgende: firkant på 50x45 av 1x pyntestoff, 1x stroppestoff, 1x stabil stoffrest eller stroppestoff 3 lange strimler av stroppestoff 2m (stroppelengde) x 23 cm 2 fleecestrimler mellom 1m og 1,5m (ikke så farlig) og 9 cm bred |
|
|
||||
|
||||
|
nå braker det løs med bilder herfra! dette er mitt utgangspunkt. det grønnblomstrede stoffet er fyll-rstestoffet mitt ![]() og her er da firekantene mine
|
|
|
||||
|
||||
|
nå videre: legg alle 3 firkantene oppå hverandre rett pyntestoff på rett stroppestoff. og foringstoffet inni ![]() den ligger på høykant, brett i mitten ![]() og klipp av de øverste gjørnene: ![]() ![]()
|
|
|
||||
|
||||
okay, panelet ser nå slik ut![]() nå tar dere pyntestoffet og bretter inn en gang der de avkuttete gjørnene var ![]() og forsterkningsstoffet og stroppestoffpanelet som ett og brette begge stoffene samtidig på samme måten
|
|
|
||||
|
||||
etterpå legges panelen oppå hverandre igjen![]() og vi syr sammen herfra----dit ![]() og etterpå herfra ![]() rundt her ![]() og så denne veien ![]() og avslutter her:
|
|
|
||||
|
||||
skulle du komme i følgende kalamitet:![]() etter en søm er ett stoff litt lengre enn det andre... så spretter du opp igjen og setter nåler denne gangen, eller om det ikke er mer enn 1,5 cm, så tar du den mest rette veien bortover til neste kant... ![]() ![]() og så klipper du det etterpå brett i to for å skjekke at panelet er like lang på begge sider ![]() brett opp for å skjekke om panelet er like bred opps som nede
|
|
|
||||
|
||||
|
jeg forsetter likesågodt! vreng panelet ![]() ![]() og sy en søm utenpå som går langs alle sømkantene ![]() da er panelet ferdig!! |
|
|
||||
|
||||
|
fantastisk ladys!! så, da begynner vi med stroppene.... dette er den enkleste måten jeg kunne finne på... men ikke måten jeg ville ha sydd maaaaaange mt! så here it goes: ![]() ![]()
|
|
|
||||
|
||||
stroppestoffet:![]() sy enkel brettekant på 3 sider ![]() jeg stryker ikke, men bruker i stedet denne måten å holde hånda på! ![]() holder alså stoffet og trykker ned med pekefingeren jeg bruker andre hånda til å lede stoffet rett. ![]() ved hjørnet: ![]() ![]() nåla er i stoffet, foten nå oppe ![]()
Sist endret av ulla : 27-08-2009 kl 06:51 |
|
|
||||
|
||||
det er enklest der som den får ligge ned slik![]() nå har vi alså 2 stk skulderstropper med 3 kantede sider og 1 stk midjestropp med 4 kantede sider om du vil ha sjalstropper, stopper du her og bare fester skulderstroppene i panelet... (med brett, og bla bla) ta den ukanta kortsiden ![]() ![]() og ha på fleecen ![]() ![]() sy: ![]() og ferdig
|
|
|
||||
|
||||
nå bretter du slik![]() ![]()
|
|
|
||||
|
||||
og syr!![]() men her kommer det et triks! du må holde stroppen i spenn, ikke mot maskinen, men strekke den i seg selv... en hånd her ![]() en hånd her ![]() spenn! men la maskinen transportere! (samme må du gjøre når du syr stroppene utenpå) |
|
|
||||
|
||||
|
når du kommer til slutten av stroppen, så kan det henne at du møter følgende problem: den ene siden er litt lengre enn den andre ved lukkingen. ![]() DA bretter vi noncarlant inn en gang til og syr over!![]() så tar du runden videre rundt ![]() når du kommer til den åpne enden igjen, tar du en liten tur over polstringa. HOLD I SPENN, HER!!! ![]() men den sømmen slutter her der polstringa slutter
|
|
|
||||
|
||||
her er resultatet av slitet vårt!
|
|
|
||||
|
||||
|
legg vekk stroppene, glem banninga, og gled deg over at du snart er ferdig!! for nå tar vi fram panelet igjen og den stoffbiten/midjestroppen ![]() finn ca. mitten på den, og legg mitten av stroppen under mitten av panelet ![]() brett opp ![]() og sett masse nåler...(jeg har kun 3 cm av panelet i stroppen, her) ![]() vi starter syinga nede på enden av stroppen ![]() ![]() ![]() ta runden rund over stoffbretten ![]() så syr du to sikkringssømmer gjennom panelet og stroppen ![]() slik: ![]()
|
|
|
||||
|
||||
![]() nå kommer monteringen av skulderstroppene ca. 4 cm inni ![]() velg vinkel: ![]() ![]() ![]() ha stroppen mestmulig ut mot siden... sett nåler ![]() andre stropp ![]() nå bretter du den i to, for å se om begge vinklene er like... ![]()
|
|
|
||||
|
||||
etter du har sydd første søm, så kan du nå bare slå deg løs med pyntesømmer!!!! de gjør ypperlige sikringssømmer! (ellers tar du 2 sømmer over stroppefestet med ca. 1 cm avstand)![]() ![]() og vet du hva!! baby, you rock!!*loveya du klarte det!! du er FERDIG!!!! ![]() ![]() ![]() |
|
|
||||
|
||||
|
versjon med bare bildeserien! tusen takk Ulla!! du er en
Stolt mamma til Sebastian 19.03.05 og Mikael 15.12.09 og lykkelig kone til gubben! ![]() The earth does not belong to man,Man belongs to the earth. All things are connected Like the blood that unites us all. Man did not weave the web of life, He is merely a strand in it. Whatever he does to the web,He does to himself.
|
|
|
||||
|
||||
Takk Ulla, jeg GLEDER meg til å prøve!
|
«
Forrige tråd
|
Neste tråd
»
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd startet av | Forum | Svar | Siste innlegg |
| gjør dere klar for meitai-sying! (superenkel meitai oppskrift!) | ulla | Sy ditt eget bæretøy | 150 | 28-03-2010 14:34 |
| NORSK MeiTai oppskrift! | Bærbar | Sy ditt eget bæretøy | 24 | 11-09-2008 13:51 |

Nydelige lillebror juli 10
Linjærmodus