| Tettinntil.no | Hvem er aktive | Nye bæreinnlegg | Nye strikkeinnlegg | Nye innlegg i medlemsgrupper | Medlemsgrupper |
|
||||||
| Barna våre - fra a til å Dette er stedet hvor du snakker om alt annet enn bæring rett og slett - bare om barnet ditt! Merk at vi har egne underforum for spesielle tema, som bl.a. mer seriøse spørsmål og barneutstyr. |
![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Rense sår med saltvann?
Æsj. C datt i stad og skrapa haka. Skrubbsår med litt skitt i. Kan jeg rense med saltvann? Jeg og gubben er litt uenige. Jeg mener det svir litt eller? Har ikke noe annet å vaske med. Kan jo bruke reint vann self..
hva tror dere?
|
||||
|
||||
|
Kokt vann med litt salt renser god og er lurt, rent vann svir også på skrubbsår.
|
||||
|
||||
|
Bruk lunkent vann fra springen- såret er allerede urent så det er ingen grunn til å styre med kokt vann, saltvann ol. Viktigst å få vasket bort skitten. Beg det å se betent ut (i morgen) med puss osv er Brulidine glimrende sårsalve.
|
||||
|
||||
|
Får prøve å skylle med springvann først. Er ikke vandt til sånne sår jeg...
|
||||
|
||||
Det 2 opp sier stemmer ikke. Men et sånt sår trenger sikkert ikke mer enn vanlig vann. Hadde brukt sterilt saltvann selv
|
|
|
||||
|
||||
Rent vann går fint. Og det går så bra så![]() Sent from my HTC Desire using Tapatalk
|
||||
|
||||
|
Springvann svir. 0,9 % saltvann (ca 1 teskje salt pr liter vann) svir ikke. Og det er lettere å løse opp saltet i kokt vann enn lunkent fra springen. Ellers anbefaler jeg alle å ha noen ampuller med saltvann fra apoteket i huset. Det er glimrende til sårskyll, skylling av rusk i øyet, vask av puss fra øynene ved øyekatarr og dryppe i tette neser.
|
|
||||
|
||||
|
Sitat:
|
||||
|
||||
|
Sitat:
Planer i morgen?
|
||||
|
||||
|
Nei. Og jeg er alene med begge ungene... Men det er helt bomba her (driver med barnerom nr.2)... Finne på noe? Sent from my HTC Desire using Tapatalk
|
||||
|
||||
| Til snellapetronella: om et sår er rent trenger man ikke å rense det. Det sier seg litt selv at alle sår som ikke blir lagd av en kirurg er møkkete... |
|
|
||||
|
||||
|
Sitat:
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
|
||||
|
||||
|
Nei og det har jeg skrevet. Var mer logikken i at et møkkete sår ikke kan gjøres rent jeg reagerte på |
|
|
||||
|
||||
Elisan: Jeg hadde ikke svart i denne tråden om jeg ikke hadde fagkunnskap om det jeg svarer på. Går fint med lunkent vann fra springen god bedring til den skadde
|
|||
|
|||
|
Når man snakker om å rense sår med saltvann, er det ikke akkurat sjøvann man snakker om. Det ville svidd. Springvann kan også svi. Fysiologisk saltvann derimot, vil aldri svi. Det har, som Neira sier, 0.9% NaCl, og kan lages selv (slik hun beskriver), eller kjøpes i ampuller på apoteket. Og ja, det er veldig kjekt å ha i hus. Det kan brukes til å rense øyer (og på samme måte som tårer, som også er salte, vil fysiologisk saltvann heller ikke svi i øynene), åpne tette neser ,og rense sår. Utrolig allsidig
|
| Vi liker (3): | ||
|
|
||||
|
||||
|
Det er nok mange muligheter. Brukte en rein klut med vann fra springen og spruta 0.9% NaCl på etter det. Smusset gikk bort og tulla sa at "AUa er borte". Lille Snurre, hyggelig. Jeg sender SMS.
|
|
||||
|
||||
|
Sitat:
jeg mente bare at det ikke var nødvendig å dra på apoteket og kjøpe saltvann- i urene sår holder det fint med springvann, men man kan selvfølgelig bruke saltvann hvis man har det
|
|||
|
|||
|
Sitat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Sitat:
Hadde vært noe annet hvis det hadde vært "åpent" og dypt.
|
||||
|
||||
|
Sorry, men logikken her får leger til å gråte |
![]() |
|
«
Forrige tråd
|
Neste tråd
»
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd startet av | Forum | Svar | Siste innlegg |
| Nesten like bra som saltvann og sol -bilder | pia_lille | Barna våre - fra a til å | 8 | 31-05-09 08:57 |
| Rense cd? | fjordtausa | Skravlesiden | 2 | 23-06-08 11:30 |

Isabel jan-09
2008
2011
E januar 08 
Linjærmodus