Viser resultater 1 til 13 av 13
  1. Finnes det rundpinner på 20 cm?

Vært innom kiosken her og sparkjøp. Men minste str er 40cm

Kunne trengt en i str 3,5 på 20 cm.. Holder på med et bukseben, og føler pinnene er for lange.

Og å bruke 5 pinner å strikke rundt med har jeg aldri prøvd..

Vanskelig eller?
    Noen steder på nett der det vises?
    ɹoɯ suɹɐq-4 ʇןoʇs

Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Tønsberg
    Vet det finnes 30 cm, har ikke sett 20 cm. Det ville jo bli fryktelig kort isåfall. 30 cm er ikke veldig enkelt eller behagelig å strikke med, det krever gjerne litt trening.

Ville heller strikket med strømpepinner, f.eks bare med 4 (3 i strikketøyet, 1 å strikke med) som er mindre styr enn å bruke alle 5.

3. men vet ikke helt hvordan jeg gjør det heller sjøh:o/

Hvordan jeg fordeler maskene ut/strikker etterpå,
    ɹoɯ suɹɐq-4 ʇןoʇs

Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Tønsberg
    Sitat Opprinnelig skrevet av elize Vis innlegg
    men vet ikke helt hvordan jeg gjør det heller sjøh:o/

Hvordan jeg fordeler maskene ut/strikker etterpå,

Fordel maskene sånn høvelig jevnt på 3 av pinnene, og strikk med den 4. Strikk fra begynnelsen av en pinne, og når du har strikket alle maskene, begynner du å strikke på neste pinne osv. Rundt og rundt.

...eller du kan bruke "magic loop"-metoden, se her. Jeg liker det bedre enn å strikke på flere strømpepinner.
    Lillejenta 2009 Lillesøster 2012

Det finnes på ebay, eg har kjøpt der i alle tykkelser.
    MamaFisi PapaFisi BabyFisi BlidFisi

Ble medlem
    Aug 2008
    Sted
    Larvik
    Enig med litoja. Så korte rundpinner er ikke noe behagelig og lett å strikke med. 4-5 strømpepinner gjør den samme jobben som ei rundpinne, du strikker jo fortsatt rundt, og med strømpepinner er det lettere å vite hvor start/stopp på omgangen er
    1988 1998 2000 2008

Vesla bæres fortsatt av og til!
    ISO: Alvekjole!

8. the magic loop ble aaaltfor komplisert for meg altså. Jeg må skikkelig ha det inn med teskje, og skjønte ikke bæret:o(

Hvis jeg bruker 4 el 5 pinner. Står maskene på samme pinne hele tiden da, eller forflytter alt seg? Strikker jeg med en pinne hele tiden, eller byttes alt om på hele tiden?

Lurer på om jeg skal la mannen prøve seg.. Han har en tendens til å skjønne slike ting, logisk -mye bedre enn meg!
    ɹoɯ suɹɐq-4 ʇןoʇs

9. Sitat Opprinnelig skrevet av elize Vis innlegg
    Hvis jeg bruker 4 el 5 pinner. Står maskene på samme pinne hele tiden da, eller forflytter alt seg? Strikker jeg med en pinne hele tiden, eller byttes alt om på hele tiden?
    Her hadde det jo vært helt supert å hatt pinner i forskjellige farger, så kunne jeg forklart det litt lettere...
    Men, det har vi ikke, so here goes nothing

La oss si at du skal legge opp 45 masker som skal strikkes rundtogrundt. Det er for få masker for en rundpinne.

Da tar du frem 4 strømpepinner, vi kaller dem A,B,C og D. Du begynner med å legge opp 15 masker på pinne A, så tar du opp pinne B og legger opp 15 masker til, før du til slutt legger opp 15 masker på pinne C.

Du har nå 45 masker som, hvis du legger pinnene på linje danner en rett linje, men hvis du legger pinnene i trekant så får du en slags trekansirkel .

Du tar nå pinne D og begynner å strikke maskene på pinne A (da henger maskene på D sammen med maskene på C
    Når du er ferdig med pinne A, bruker du A til å strikke maskene på B. Og når pinne B er tom bruker du B til å strikke maskene på C og da er du ferdig med første runde og klar til å strikke maskene på pinne D.

Maskene flyttes fra pinne til pinne

Håper dette var noegenlunde forståelig...

Ja, og så er det viktig at første maske på hver pinne strikkes stramt , slik at det ikke blir store mellomrom mellom pinnene.

Lykke til
    Partners In Crime juli 2007
    Twisted Sister mars 2009

Jeg gjør som solpus.
    Det eneste jeg jukser med for å gjøre det enklere, er at jeg legger opp alle 45 på en pinne, og strikker en omgang, slik at jeg ikke roter og glipper masker. Så fordeler jeg maskene på de andre pinnene.
    Så markerer jeg starten med en annen trådfarge slik at jeg ser hvor starten er, den flytter jeg med oppover etterhvert, slik at jeg øker/minker på rett plass.(løs tråd som ikke strikkes inn)

(mulig dette er superteit og uprofft, men på strikking er jeg ikke noe flink i det heletatt, så jukser litt...):smurf:

11. Virket mer forståelig nå ja:o)

Holder på med beinet til monsterbuksa, og sliter med at 40cm pinner er for lang. Blir så mye knoting.

Så skal prøve litt først, bare med noe annet og se..

Takk for hjelpa!!!

Og uprofft likssim... Jeg er mester i uprofft!!
    ɹoɯ suɹɐq-4 ʇןoʇs

Sitat Opprinnelig skrevet av Tistel Vis innlegg
    Jeg gjør som solpus.
    Det eneste jeg jukser med for å gjøre det enklere, er at jeg legger opp alle 45 på en pinne, og strikker en omgang, slik at jeg ikke roter og glipper masker. Så fordeler jeg maskene på de andre pinnene.
    Så markerer jeg starten med en annen trådfarge slik at jeg ser hvor starten er, den flytter jeg med oppover etterhvert, slik at jeg øker/minker på rett plass.(løs tråd som ikke strikkes inn)

(mulig dette er superteit og uprofft, men på strikking er jeg ikke noe flink i det heletatt, så jukser litt...):smurf:
    Hun som hadde strikkekurset jeg var på, lærte oss å gjøre det på denne måten, og hun er skikkeig proff :klappklapp:
    Lillepia juni 2007, Lillebror juli 2011, Lillesøster april 2013

For å unngå ulik stramming i oppholdet mellom pinnene, pleier jeg å "strikke med ett par masker fra neste pinne" - og med merketråd er det aldri vanskelig å vite hvor omgangen starter.

Lignende tråder

1. finnes det??
    By timian in forum Bæreprat
    Svar: 2
    Siste innlegg: 09-07-08, 17:35
  2. Finnes det håp tro?
    By Arwen* in forum Dyr og hobby
    Svar: 4
    Siste innlegg: 13-03-08, 09:57
  3. Nytt strikkespørsmål - rundpinner
    By Tinka in forum Strikkehjelp
    Svar: 3