Viser resultater 1 til 8 av 8

Kan dette stemme? Om knuste linfrø.

Vi leste i går i iform tror jeg det var at knuste lin frø var giftige! Skulle spise en del for at det skulle være farlig da, men likevel. Har begynt å bruke ganske mye knuste linfrø i det siste, kanskje litt for mye når vi ser bleiene til A

Håper virkelig ikke det er farlig, uten at jeg egentlig tror helt på det, da burde man jo hørt noe om det før tenker jeg. Men det er jo ikke såå vanlig å knuse linfrø før de brukes, første gangen jeg har hørt om det her på forumet. Men så lages det jo linfrøolje, og da bruker en jo det som er inni frøa på samme måte som når de knuses.
    Storesøster 08/08
    Lillebror 08/11
    Liker å

Ifølge matportalen bør en være litt forsiktig, men varmebehandling gjør i alle fall susen, så i stekt mat kan det da ikke gjøre noe.

http://matportalen.no/artikler/2005/...older_blaasyre

"En til to spiseskjeer av hele linfrø pr dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare i følge Livsmedelsverket i Sverige."
    Storesøster 08/08
    Lillebror 08/11
    Liker å

Hmm.. Me de sa ingenting om hvorfor? Synes det var en rar påstand å komme med da. Hvor mye er mengder?

Brukes mye her hjemme. Hadde akk en dæsj over havregryna jeg hadde til frokost. Har et stort knust glass i skapet, men kjenner jeg ble litt nyskjerrig nå altså.
    ɹoɯ suɹɐq-4 ʇןoʇs

Jo, dette har jeg hørt om før, og at barn ikke skal ha knuste linfrø, bare hele. Det med varmebehanling var interressant, siden det skal brukes endel knuste linfrø i kjernesunn familie-opplegget som vi prøver oss på.
    En stor og en liten

Ble medlem
    Jan 2006
    Her er litt mer balansert info om emnet Det er en artikkel i tre deler, de to første er relevante ift denne problemstillingen, linken er til den første:
    http://www.healthscience.org/index.p...log&Itemid=267

Sitat Opprinnelig skrevet av Twig Vis innlegg
    Her er litt mer balansert info om emnet Det er en artikkel i tre deler, de to første er relevante ift denne problemstillingen, linken er til den første:
    http://www.healthscience.org/index.p...log&Itemid=267
    Burde sikkert lest denne, men jeg er simpelten allergisk mot å lese faglitteratur jeg ikke må/bør/skal lese innenfor mitt eget felt
    Storesøster 08/08
    Lillebror 08/11
    Liker å

Vi har spist og spiser knuste linfrø kanskje så å si hver eneste dag, i allefall hver andre dag. Alle tre i familien. Og vi spiser MYE altså! Jeg baker med det, lager lapper og pannekaker og har det i smoothies og juicer. På yoghurter, havregrøt.. Ja, over alt. Salat. You name it.
    Jeg har to jenter, begge er født hjemme.
    Blir ikke så mye bæring lengre, men det hender! Og da er det så koselig

Ble medlem
    Jan 2009
    Sted
    Trønder i Follo
    I en tråd i går ble det sagt at man skal være forsiktig med linfrø til barn, fordi fordøyelsen kan bli FOR god.

Det er det jeg vet om emnet:P

Har ei tuppe også altså - aug 11- men jeg har ikke fått somla meg til å gjøre om dette bildet-dvs, har ikke fått somla gubben til det... (Fornøyd nå Ivrig?)

Lignende tråder

1. Linfrø og fiberhusk kjeks!
    By Imse in forum Lavkarbokosthold
    Svar: 7
    Siste innlegg: 24-06-09, 23:07

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke skrive nye innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere egne innlegg
  •