Se full versjon : Ny studie om manglende vallerganvirkning
madisonhilyard
17-10-2008, 10:12
Legger denne her, jeg. Kort sagt advarer to norske forskere mot bruk av vallergan til barn, ikke minst fordi en gjenomgang av studier viser liten effekt.
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1742248
Vallergan funket på sønnen vår da han var liten. Vi brukte det i ca 3 dager for å snu døgnet og det funket. MEN jeg hadde aldri brukt det i dag.Jeg er eldre, mer erfaren og gjør ikke lenger som legene sier bare fordi dem er leger :)
madisonhilyard
17-10-2008, 11:26
Dette er jo ikke forskningsbasert, men jeg noterer meg at flere jeg kjenner som har endt med vallergan til barna, har hatt barn med til dels store ønh-problemer som har vært vanskelige og tidkrevende å avdekke.
I og med at vallergan er et antihistamin, er det jo også symptomdempende på nettopp slike symptomer, og da overrasker det meg ikke at det har virket for dem.
Vi har ei snuppe med innsovningsproblemer, antageligvis grunnet manglende naturlig melatonin i kroppen (melatonin er det som gjør oss søvnige).
Hun får en liten dose vallergan, og denne hjelper henne å sovne om kvelden.
Vi hadde et lite helvete hver eneste kveld fra hun var ca 2 år og i flere år før jeg krøp til korset og fikk medisin til henne.
Hun ble lagt i sjutiden om kvelden, men fikk sjelden sove før nærmere midnatt, selv om kroppen var nesten utmattet.
Denne artikkelen var ganske ubehagelig å lese, og jeg skulle veldig gjerne ønske vi fant en annen løsning på soveproblemene hennes.
Jeg håper det er noe hun klarer vokse av seg på et vis, men frem til nå er vi litt "avhengige" av at hun får noe å roe seg ned på om kveldene.
(ja, vi passer allerede på kostholdet hennes også.)
Hun har forresten ønh-problemer også, men å legge inn dren har per dags dato ikke forandret noe på kveldene.
madisonhilyard
17-10-2008, 13:10
Denne artikkelen var ganske ubehagelig å lese, og jeg skulle veldig gjerne ønske vi fant en annen løsning på soveproblemene hennes.
Jeg håper det er noe hun klarer vokse av seg på et vis, men frem til nå er vi litt "avhengige" av at hun får noe å roe seg ned på om kveldene.
(ja, vi passer allerede på kostholdet hennes også.)
Vet du hva, det skjønner jeg at du synes, og jeg var litt i tvil om jeg skulle legge den inn fordi det er så mange fortvilte foreldre som allerede har dårlig samvittighet pga vallergan. Og som tross denne artikkelen faktisk har opplevd at det har "reddet" dem.
Samtidig er det ganske interessant lesning, så jeg håper jeg ikke tråkket på tær.
Hun har forresten ønh-problemer også, men å legge inn dren har per dags dato ikke forandret noe på kveldene.
Det er jo her snakk om at middelet ikke har noen innflytelse på varige søvnmønstre:
Alle de siterte undersøkelsene er korttidsstudier med behandlingsperioder på maksimalt 2 - 4 uker. Dette er likevel relevant, fordi medikamentet ofte brukes i korte perioder for å indusere normal døgnrytme.
Dette er jo noe helt annet enn å bruke det som et siste middel for å få barnet til å sove i det hele tatt. Det er jo påvist at det har søvndyssende virkning så lenge man tar det. Og da må man jo bare overveie om virkningene av søvnproblemene er mer alvorlige enn de eventuelle bivirkningene barnet kan få.
Medisiner kan lett misbrukes, men det finnes jo absolutt situasjoner der de gjør stor nytte.
Vet du hva, det skjønner jeg at du synes, og jeg var litt i tvil om jeg skulle legge den inn fordi det er så mange fortvilte foreldre som allerede har dårlig samvittighet pga vallergan. Og som tross denne artikkelen faktisk har opplevd at det har "reddet" dem.
Samtidig er det ganske interessant lesning, så jeg håper jeg ikke tråkket på tær.
Du har ikke tråkket på mine tær ihvertfall. :klemme:
Det blir plutselig veldig sårt når det kommer til barna våre og medisinering, men jeg vet jo at av og til så er det vanskelig å finne andre muligheter.
Men hvorfor har man ikke brukt melantonin kapsler eller tabletter da?
Er ikke det et bedre alternativ?
Om man har lavt melantonin i kroppen er det vel bedre å gi melantonin da?
Ofte brukt av bokstavbarn som ofte har dette problemet, kan også fåes på blåresept.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.