Se full versjon : Pepperkakedeig...
KuMedFletter
05-12-07, 20:04
Storebror og jeg skal bake pepperkaker på fredag, og jeg ønsker meg en god oppskrift.
Jeg synes det er så stor forskjell på hvor god deigen blir, så dere som har en som blir god,- kom med det!
Oppskjørta
05-12-07, 20:26
Her er en gaaammel oppskrift (etter min mors grandtante Amalie), den blir stor, så den kan nok halveres om man ikke skal lage hus eller masse kaker. kakene blir gode, og den er kjempefin til husbygging. Det er litt perler for svin å bruke denne oppskriften om huset ikke spises!
3 dl. sirup
4 hg. brunt sukker
1,5 ts. nellik
1 ts. ingefær
1,5 ts. kanel
3 ss. finhakket eller 1,5 ts. pulverisert pomeransskall
350 gr. smør
3 dl. kremfløte
1,3-1,5 kg. hvetemel
1,5 ss. natron.
Sirup, sukker, krydder og smør røres smidig. Fløten vispes stiv, og arbeides forsiktig inn. Arbeid inn mel og natron.
La deigen hvile kjølig til neste dag. Husk når melet arbeides inn at deigen blir mye hardere etter å ha stått, så ikke ta i for mye mel.
Stekes på 220 grader i ca. 5 minutter.
Jeg har fått tak i pommeransskall på Meny før jul, og det er viktig for at de skal bli ekstra gode.
KuMedFletter
07-12-07, 22:39
Hva er pommeranaakall?
Hihi... det samme spurte damen på Meny meg om da jeg ville ha tak i det.
Et krydder vel... eller tar jeg feil....?
Forøverig har jeg nå laget deigen ( men uten nevnte pommeranskall ) og selvom vi ikke har rukket å lage kakene enda, så smaker i hvertfall deigen fortreffelig!!
Så da gleder jeg meg til å steke kakene i morgen, sammen med storebror.
Tusen takk for oppskrift, Probat!:blomst2:
pommeranskall fåes kjøpt på apoteket..
112 grader?
Oppskjørta
09-12-07, 09:08
pommeranskall fåes kjøpt på apoteket..
112 grader? Ha ha, ja temperaturen må være presis 112 grader... Nei da, det skal være 220 grader (hvordan fikk jeg det til å bli 112?).
Jeg tror pommerans er en liten sitrusfrukt, *sjekke Wikipedia*
Pomerans er en tykkskallet, bitter appelsinlignende (http://no.wikipedia.org/wiki/Appelsin) frukt av pomeranstreet. Stammer opprinnelig fra Sør-Asia (http://no.wikipedia.org/wiki/Asia) og brukes til marmelade (http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Marmelade&action=edit) og likør (http://no.wikipedia.org/wiki/Lik%C3%B8r). Skallet brukes til krydder (http://no.wikipedia.org/wiki/Krydder).
KuMedFletter
09-12-07, 09:49
O, da skal jeg se på apotektet neste gang.
Men vi har nå bakt uten pommranskall ( og med litt mer enn 112 grader..)
Og konkulsjonen her i huset er at både kaker og deig er super god!!
Til og med mannen som i utgangspunktet har et kjølig forhold til pepperkaker, syntes de var skikkelig gode. Så denne oppskriften blir fast inventar i bakeboka mi!
igjen, tusne takk!
Oppskjørta
09-12-07, 09:51
Det var koselig! Håper ikke det ble problemer av den veldig feile temperaturangivelsen...
*noterer*
Hvor mye er 4 hektogr i gram, evt. dl? :dum:
KuMedFletter
09-12-07, 11:19
Det var koselig! Håper ikke det ble problemer av den veldig feile temperaturangivelsen...
Nope, jeg ante ugler i mosen,:knegg: så jeg kikket i en kokebok på temp på andre pepperkaker. Så da ble de stekt på 180, ( og ikke 220 som du skrev etterpå) men ble kjempefine uansett.
KuMedFletter
09-12-07, 11:19
*noterer*
Hvor mye er 4 hektogr i gram, evt. dl? :dum:
1 hekto er 100 gram , så altså 40 gram
Takker og bukker. :smil:
Oppskjørta
09-12-07, 12:18
Jeg har ikke omskrevet det, for det er liksom litt av sjarmen med Amalie-oppskrifta. :syngendesol:
KuMedFletter
10-12-07, 21:43
Jeg har ikke omskrevet det, for det er liksom litt av sjarmen med Amalie-oppskrifta. :syngendesol:
mm, jeg skjønner, jeg tenkte det samme... at dette var en god gammel oppskrift.
Det får fast plass i bakeboka mi!
Øh, 40 g eller 400 g? Siste blir vel det riktige??
Oppskjørta
11-12-07, 20:29
Stemmer det, ja, 400 gram. (Jeg er vist kronisk dårlig til å lese skikkelig i denne tråden :knegg:)
KuMedFletter
11-12-07, 20:44
Øh, 40 g eller 400 g? Siste blir vel det riktige??
Haha!!! mye hjelp i meg ja!!
Holly Hobbie
15-12-07, 16:15
Jeg skal akkurat gå igang med å lage en halv porsjon pepperkaker etter denne oppskriften, og lurer på følgende: Kan jeg bruke tamarind istedenfor pomerans? Jeg fant ikke pomerans på butikken her i Skottland, og ikke vet jeg hva det heter på engelsk heller...kjøpte tamarind isteden, innbiller meg at det er det samme, men har ikke funnet ut av det. Eller burde jeg bare droppe pomerans skråstrek tamarind?
KuMedFletter
15-12-07, 20:33
Jeg vet ikke om det er det samme, men jeg lagde deigen uten pommeranskall, og den ( og kakene) ble uansett kjempegode!
Holly Hobbie
16-12-07, 11:20
Ja, tror ikke tamarind og pomerans er det samme, nei. Så jeg brukte litt revet klementinskall isteden, og deigen ble kjempegod! Skal bake ut nå!
Det er første gang jeg baker pepperkaker alene (pleier å bake med mamma), og skal helt sikkert bruke samme oppskrift til neste år! Deigen er jo bare himmelsk god!!
KuMedFletter
17-12-07, 08:56
og skal helt sikkert bruke samme oppskrift til neste år! Deigen er jo bare himmelsk god!!
Ikke sant!!!
Takk Probat, som delte med oss!:blomst2:
Oppskjørta
17-12-07, 12:41
Det med revet klementinskall var jo kjempelurt! Og appelsinskall går sikkert også an.
Veldig koselig at oppskriften har slått an, jeg er liksom litt ekstra glad i den siden den har så lang historie, og så er det helt sant at deigen er supergod å jobbe med! Med bittelig mel eller melis under utbakinga, og så kjevle deigen rett på bakepapiret, så er man nesten garantert et godt resultat.
KuMedFletter
17-12-07, 12:52
så er det helt sant at deigen er supergod å jobbe med!
Ikke bare å jobbe med...... den er god å spise også!! Kakedeigsmaking er en viktig del av bakingen her i huset...:knegg:
Skal sirup, sukker, krydder og smør kokes opp når det røres sammens? Den den pepperkake oppskriften jeg har fra før så måtte man nemelig smelte sukkeret men det trenger man kanskje ikke i denne?
Skal jeg bruke lys eller mørk sirup?
KuMedFletter
19-12-07, 18:41
Skal sirup, sukker, krydder og smør kokes opp når det røres sammens? Den den pepperkake oppskriften jeg har fra før så måtte man nemelig smelte sukkeret men det trenger man kanskje ikke i denne?
Skal jeg bruke lys eller mørk sirup?
jeg kokte det ikke opp, men blandet sammen med mykt smør i bollen, og jeg brukte lys sirup, men vet ikke om det er " riktig " iflg oppskriften, men det ble i hvertfall bra.
takk for svar, nå ble jo pepperkake deigen mye lettere å lage, slipper å beskymre meg for om det blir knekk ;)
Gleder meg til å teste den ut, men tror jeg må prøve å få tak i det knusteskallet først, eventuelt frukten, fikk kjøpt den et sted en gang. Ellers så hørtes det jo spennene ut med klementinskall da.
KuMedFletter
06-12-08, 09:20
Å, så fint at jeg fant i gjen denne fra i fjor!
Jeg bakte nemlig denne og syntes den var super, men så har jeg somlet bort oppskrtiften min.
Men nå er det skrevet inn i boka, og det blir deilige pepperkaker i år også!
Ja, tror ikke tamarind og pomerans er det samme, nei.
Pomerans er det samme som bitter orange. Den spises ikke som frukt,siden den er for sur og bitter(blomstene til pomerans utvinnes neroli-olje fra)
Tamarind er egentlig fra afrika, er ganske vanlig i india også, og er en belgvekst, som smaker litt som dadler. Så du gjorde nok lurt i å bruke klementinskall :)
Oppskjørta
06-12-08, 10:43
Å, så fint at jeg fant i gjen denne fra i fjor!
Jeg bakte nemlig denne og syntes den var super, men så har jeg somlet bort oppskrtiften min.
Men nå er det skrevet inn i boka, og det blir deilige pepperkaker i år også!
Så koselig!
Jeg har lagt den ut i år også altså, men det ble liksom ikke så mye blest om den denne gangen. :knegg:
Jeg bakte en halv porsjon av disse kakene, for ingen her er spesielt glad i pepperkaker. Tenkte det skulle bli morro for lillemann å bake. Men hvem er det nå som snart har spist opp alle kakene:icon_redface::icon_redface:? Farlig gode er de. Vurderer om jeg skal bake en ny porsjon. Vet i hvertfall til neste år at jeg kan liksågodt bake full porsjon:sparke:.
Kjenner eg får verkeleg lyst til å bake pepperkaker med denne deigen no. Spørs om det ikkje får bli "nye" pepperkaker i tosofofamilien i år, også slepp mamma bake :nikker:
KuMedFletter
11-12-08, 17:53
Jeg skal lage en porsjon i morgen, og så baker vi på lørdag, barna og jeg.
Jeg som i utgangspunktet ikke synes pepperkaker er spesielt godt, digger både deigen og de ferdige kakene av denne.
Jeg har bakt disse nå i kveld og jeg synes ikke de er verdens beste jeg (ingen lynsjing nå takk).. jeg synes de smakte litt lite liksom, kan hende det var fordi jeg ikke fikk tak i hersens pomeranskall-greiene (sånt har vi itj på Coop Korsvegen)..
*abonnere* :klappert: Supergode kaker og så så lekkert pyntet, da, gitt! :glis2:
Oppskjørta
11-12-08, 21:38
Nå blir jeg helt varm om hjertet her, pepperkakemisjonær som jeg er. :knegg: Tenker tante Amalie ville vært stolt om hun visste hvor mange fans hun har fått!
Line C: Det er i grunn pommeransskallet som gjør forskjellen fra andre oppskrifter, selv om man godt kan øke kryddermengden litt ellers om man liker det. (Lynsje, lynsje.)
Jeg har supplert med litt fint raspa mandarinskall, siden pommeransskallpulveret jeg har begynner å bli *kremt* litt opp i åra. Jeg må nok ut på pommeranstokt til neste år.
Slenger med et bilde av dagens vindushjerter:
http://2.bp.blogspot.com/_Ykc4lbwLf2M/SUF0MJ0WpDI/AAAAAAAAAAM/FeOJdR5060U/s320/DSC_5851.JPG
Jeg har supplert med litt fint raspa mandarinskall, siden pommeransskallpulveret jeg har begynner å bli *kremt* litt opp i åra. Jeg må nok ut på pommeranstokt til neste år.
Da jeg laget deigen så sto jeg og gløttet bort på fatet med mandariner her verste av alt :ruller: men så turte jeg ikke :fnis: *angre angre*
Så sinnsykt fine dine pepperkakehjerter var da!! (vi laget bare "vanlige" kjedelige vi :knegg:)
Pomeransskall får man bestilt på apoteket altså. Tok bare en dag, så hadde jeg boksen.
Slenger med et bilde av dagens vindushjerter:
http://2.bp.blogspot.com/_Ykc4lbwLf2M/SUF0MJ0WpDI/AAAAAAAAAAM/FeOJdR5060U/s320/DSC_5851.JPG
Wow!
For noen kunstverk
KuMedFletter
12-12-08, 17:01
For noen nydelige hjerter Probat!
Her er jeg litt frustrert i øyeblikket. Jeg fikk tak i dette mye etterspurte Pommeranskallet i sverige, og har hatt det liggende på benken i en pose de siste par dagene. Men nå når jeg skal bruke det så er posen søkk vekk!
Begynner å frykte at det er blitt kastet rett og slett....
Oppskjørta
12-12-08, 17:42
For noen nydelige hjerter Probat!
Her er jeg litt frustrert i øyeblikket. Jeg fikk tak i dette mye etterspurte Pommeranskallet i sverige, og har hatt det liggende på benken i en pose de siste par dagene. Men nå når jeg skal bruke det så er posen søkk vekk!
Begynner å frykte at det er blitt kastet rett og slett....Å nei og nei! Kankje det er pommeransnissen som har tatt det? Han er slekt med fjøsnissen tror jeg, og kan nok gjøre pepperkakerelatert ugagn.
Å nei og nei! Kankje det er pommeransnissen som har tatt det? Han er slekt med fjøsnissen tror jeg, og kan nok gjøre pepperkakerelatert ugagn.
:fnis:
dunderdama
12-12-08, 18:54
..må spørre siden det har pepperkakerelevans og det i denne tråden tydeligvis er pepperkake-proffer. Hvor får dere kjøpt gode pynte-sprøyter (litt usikker på om dette har noe proft navn). Syns de jeg har testa hittil enten lekker eller er et lite helvete å få ren.
KuMedFletter
12-12-08, 19:05
Å nei og nei! Kankje det er pommeransnissen som har tatt det? Han er slekt med fjøsnissen tror jeg, og kan nok gjøre pepperkakerelatert ugagn.
Han er en skummel kar ja! Og pommeransnissen er særdeles aktiv, - det er nemlig hans fortjeneste at det nesten er umulig å oppdrive pommeranskall i butikkene:nikker:
- men han har visst ikke kommet helt hit enda da,....... jeg fant ( etter lang og intens leting) posen et sted den selvsagt ikke skulle befinne seg.
Jeg må nok heller skylde på min egen distre hjerne, eller mine kreative barn....
Oppskjørta
12-12-08, 19:21
..må spørre siden det har pepperkakerelevans og det i denne tråden tydeligvis er pepperkake-proffer. Hvor får dere kjøpt gode pynte-sprøyter (litt usikker på om dette har noe proft navn). Syns de jeg har testa hittil enten lekker eller er et lite helvete å få ren.
Jeg er low-tech og bruker en plastpose der jeg klipper et lite hull i spissen. Det er viktig å passe på at hullet er lite nok, det går jo an å lage det litt større om det trengs.
Nå skal jeg teste tante Amalies pepperkaker, og det er første gang på sikkert 30 år at jeg er innstilt på å prøve noe annet enn vår gode, gamle oppskrift (hører med til historien at vi har laget mye pepperkaker og gitt bort i år, og da jeg innså at det ble en runde nr 3 hadde jeg lyst til å prøve noe nytt :knegg: )
Litt spennende, for hadde ikke noe vanlig mørkt sukker, valget sto mellom demerara-sukker med store krystaller og mørk muscovado med veldig sterk smak. Endte med demerara, og når jeg ser alle krystallene i deigen er jeg litt usikker på hvordan dette skal gå ;)
Jeg har bakt disse nå i kveld og jeg synes ikke de er verdens beste jeg (ingen lynsjing nå takk).. jeg synes de smakte litt lite liksom, kan hende det var fordi jeg ikke fikk tak i hersens pomeranskall-greiene (sånt har vi itj på Coop Korsvegen)..
Line C, har du bakt pepperkaker? :mad: det skulle jo vi gjøre sammen!
Nå som jeg har laget stor deig og greier, fy fy :knegg:
Neida, ikke noe problem :rister:
Nå blir det jo mer på meg :knegg:
forøvrig ganske ironisk at det heter pepperkaker siden det ikke er pepper i..
Noen som har en oppskrift på pepperkaker som faktisk har pepper i seg?
Ellers så hørtes denne oppskriften god ut, men jeg må ha det som vi alltid har hatt! Vår gode gamle oppskrift fra gamle gylendahls kokebok, namnam :Jippidans:
By the way Line C... pepperkakene ble fiasko, feil oppskrift og for mye mel :flau:
Jeg laget en halv porsjon på lørdag og deigen var kjempegod. Kanskje den ble ekstra god fordi jeg glemte å halvere sirupmengden?
Hjelp... dere som synes at denne deigen blir god å jobbe med, hva gjør dere? Eller, hva gjør jeg feil (bortsett fra å bruke demerarasukker :knegg:)? Rørte smør, sirup, krydder og sukker hvitt (eller, dvs hvitt blir det jo ikke akkurat, men rørte lenge) siden jeg var usikker på hvor mye røring "smidig" innebærer, ellers fulgte jeg oppskriften slavisk. 1,3 kg mel, sparte de siste 200 g til utbaking.
Deigen min er vanskelig å kjevle ut, den er kort og sprekker i starten, henger stadig fast i kjevlet samme hvor mye mel jeg bruker, vanskelig å flytte fra bordet til stekeplata (kakene går istykker).
Kakene blir kjempegode, nydelig ettersmak av kremfløte :glis2:
Er bortskjemt med pepperkakedeig som er enkel å lage (varm opp det meste i gryte, avkjøl litt, rør inn mel og natron, sett kaldt over natta) og veldig lett å jobbe med + at kakene blir gode, foreløpig ser det ut som vi beholder den gode gamle oppskriften jeg har vokst opp med, men kommer helt klart til å lage små porsjoner med tante Amalies flere ganger :mumse:
Oppskjørta
15-12-08, 22:42
Hjelp... dere som synes at denne deigen blir god å jobbe med, hva gjør dere? Eller, hva gjør jeg feil (bortsett fra å bruke demerarasukker :knegg:)? Rørte smør, sirup, krydder og sukker hvitt (eller, dvs hvitt blir det jo ikke akkurat, men rørte lenge) siden jeg var usikker på hvor mye røring "smidig" innebærer, ellers fulgte jeg oppskriften slavisk. 1,3 kg mel, sparte de siste 200 g til utbaking.
Deigen min er vanskelig å kjevle ut, den er kort og sprekker i starten, henger stadig fast i kjevlet samme hvor mye mel jeg bruker, vanskelig å flytte fra bordet til stekeplata (kakene går istykker).
Kakene blir kjempegode, nydelig ettersmak av kremfløte :glis2:
Er bortskjemt med pepperkakedeig som er enkel å lage (varm opp det meste i gryte, avkjøl litt, rør inn mel og natron, sett kaldt over natta) og veldig lett å jobbe med + at kakene blir gode, foreløpig ser det ut som vi beholder den gode gamle oppskriften jeg har vokst opp med, men kommer helt klart til å lage små porsjoner med tante Amalies flere ganger :mumse:
Det var mystisk!
Jeg må innrømme at det hender deigen klistrer og prekker litt for meg også, men ikke så mye at det er særlig plagsomt, og mest når den er varm og har blitt kjevla mange ganger.
Kanskje det ville funke å ha i alt melet, og så prøve å kjevle ut med litt melis i stedet for mel?
Ellers er det et HOT tips å kjevle rett på bakepapiret, og så flytte papiret over på plata uten å flytte kakene. Selv om man kanskje ikke får plassert dem like tett som om man flytter dem så forenkler det ting veldig! Og de skal jo ikke lenge i ovnen, så jeg synes ikke det gjør noe å steke mange brett.
Probat: takk for tips :) Virker som jeg laget deigen på samme måte som deg, mystisk. Skal bruke mer finkornet sukker neste gang jeg prøver i alle fall. Det rare med deigen var at den ble bedre når den var blitt kjevlet ut en gang, selv med lite mel. Vanligvis er det jo motsatt. Jaja, gode kaker ble det i alle fall :mumse:
Har en bitteliten test-porsjon i kjøleskapet nå, mannen tror det har klikket for meg, men måtte bare prøve om jeg kunne få like god smak men mer samarbeidsvillig deig med en annen framgangsmåte :knegg:
VI har prøvd denne nå, og den var helt knall. Riktignok prøvde jeg meg på litt mer krydder, 2 ts av alle krydderende fordi jeg syntes det så litt lite ut i oppskrifta, men det ble litt kvasse kaker da altså, så tror kanskje originalen er best. Men kjempelett å bake ut, anbefales! Kakene går ned på høykant blant store og små, og ungene syntes det at deigen var hjemmelaget er ekstra stas, faktisk. Jeg er nå erklært verdens beste kokk, intet mindre:D
Her er en gaaammel oppskrift (etter min mors grandtante Amalie), den blir stor, så den kan nok halveres om man ikke skal lage hus eller masse kaker. kakene blir gode, og den er kjempefin til husbygging. Det er litt perler for svin å bruke denne oppskriften om huset ikke spises!
3 dl. sirup
4 hg. brunt sukker
1,5 ts. nellik
1 ts. ingefær
1,5 ts. kanel
350 gr. smør
3 dl. kremfløte
1,3-1,5 kg. hvetemel
1,5 ss. natron.
Sirup, sukker, krydder og smør røres smidig. Fløten vispes stiv, og arbeides forsiktig inn. Arbeid inn mel og natron.
La deigen hvile kjølig til neste dag. Husk når melet arbeides inn at deigen blir mye hardere etter å ha stått, så ikke ta i for mye mel.
Jeg har fått tak i pommeransskall på Meny før jul, og det er viktig for at de skal bli ekstra gode.
lurer nesten på om jeg skal prøve meg på en liten porsjon av denne, ALLE, bortsett fra linec sier jo at den er kjempegod :klappert:
KuMedFletter
15-12-09, 22:39
lurer nesten på om jeg skal prøve meg på en liten porsjon av denne, ALLE, bortsett fra linec sier jo at den er kjempegod :klappert:
mmm, den er gooood!
..... for en gangs skyld tar LIneC feil:knegg:
Saharas Pepperkaker
Veldig enkle å lage og supergode med masse smak!
150 gr smør
1 dl lys sirup
2 dl sukker
1 dl fløte
1 ts nellik krydder
1 ts ingefær krydder
1/2 ts pepper
2 ts kanel
2 ts bakepulver
ca 500 gr hvetemel.
Bland smeltet smør med fløte og sirup, ha sukker i og rør godt.
Ha alt melet og krydder/ det tørre i etterpå.
La det stå kaldt til neste dag.
Stekes på 180 grader i ca 10 minutter, til de har fått ønsket farge.
Dette er en modifisert oppskrift som gir mer smak enn vanlige pepperkaker.
Vi baker store, litt tykke og "myke "kaker - men de blir sikkert like gode sprø og brune.
Liilamayii
05-12-10, 10:16
Kjenner jeg er klar for å bytte pepperkakeoppskrift i år, så tror jammen jeg satser på tante Amalie etter all den gode omtalen:blomst4: Tenker at den dama kan nok sine saker..Ut på pomeransjakt i morgen:knegg:
Oppskjørta
05-12-10, 10:22
For dere som skal bake tante Amalies eller vil legge til pommeransskall i en annen oppskrift: jeg har funnet pommeransskall (pulverisert) på Meny sammen med julestæsj. En liten rund boks medfødt lokk. I Sverige tror jeg det er vanligere i julekaker, jeg fant deg i alle fall i krydderhyllene på Nordby,i pose av et vanlig kryddermerke, så skal man på harryhandel kan man benytte anledningen.
Liilamayii
05-12-10, 11:32
Kan jeg spørre hvilken Meny ettersom jeg ser du er fra Oslo? Så slipper jeg kanskje å tråle byen rundt i morgen..:jumpers:
Oppskjørta
05-12-10, 13:31
På Kalbakken, men det er en stund siden. De store, dyre dagligvarebutikkene har ofte før jul.
3 dl. sirup
4 hg. brunt sukker
1,5 ts. nellik
1 ts. ingefær
1,5 ts. kanel
350 gr. smør
3 dl. kremfløte
1,3-1,5 kg. hvetemel
1,5 ss. natron.
Tror jeg vil prøve denne også :)
Men, noen som har tilsatt pepper til den? Jeg må ha pepper i pepperkakene. Har pleid å kverne over litt i andre deiger tidligere år.
Pomeranskall finnes på Ultra også
Kastafiore
12-12-10, 19:30
Mannen fant ikke pomeransskall på Ultra på Bryn igår. Selv ikke med hjelp av ass. butikksjef. :knegg: Så jeg har satt en deig uten idag. Jeg finhakket skallet av en clementin. Men jeg lurer på noe: Hva slags brunt sukker har dere andre brukt? Jeg brukte demerasukker, og det virket ikke som jeg fikk løst opp sukkerkornene. Deigen ble kornete. Jeg lot den stå og gå lenge med mixmaster. Hadde det vært bedre med sånn klissete brunt sirupssukker? Eller finnes det finere malt brunt sukker? Jeg vet ikke hvordan den er å kjevle ut ennå, da. Bare lurer.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.