PDA

Se full versjon : Symaskin vs overlockmaskin

junibarn
02-11-07, 13:46
Hva er egentlig forskjell på en sømmen fra en symaskin som syr overlocksøm og en egen overlockmaskin. :dum:

ulla
02-11-07, 14:01
overlocken kan klippe stoffkanten samtidig som den syr.

ohelene
02-11-07, 14:45
Ulla har svart deg alt.

junibarn
02-11-07, 15:23
Ok. Da er det kanskje ikke verdt investeringen... Takk for svar :)

lille L
20-11-07, 18:04
Det er stoooor forskjell på overlock sømmen på maskin og arbeidet en overlock maskin gjør! Det er riktig at den klipper samtidig, men den kan ofte sy med flere nåler, og dermed får du tvillingoverlock søm. Jeg har en kombinert overlock og coverstitch maskin. Den kan sy både overlock, flatsøm, blindsøm osv... Det er hvertfall veldig stor forskjell. Overlock søm på maskin og overlocker kan ikke sammenlignes nesten.. ;)

Papirkatt
21-11-07, 22:12
Enig med Lille L,
i tillegg kan den rynke stoffet, lage forskjellig kanting, også er det jo mye større sikkerhet for at sømmene ikke rakner.

Jeg elsker overlock maskinen min, og ville virkelig ikke vært foruten!

lille L
22-11-07, 08:39
Enig med Lille L,
i tillegg kan den rynke stoffet, lage forskjellig kanting, også er det jo mye større sikkerhet for at sømmene ikke rakner.

Jeg elsker overlock maskinen min, og ville virkelig ikke vært foruten!

Så sant så sant... min overlock kommer til å bli så lenge den lever ;) Men kvitter meg heller ikke med den vanlige, de to kompletterer hverandre helt perfekt :D Min er en kombinert overlock/coverstitch, dvs den kan sy slike fine sømmer man finner feks på utsiden av ermer, ben osv osv....

Man må prøve en slik, før man klarer å uttale seg skikkelig om en slik maskin tror jeg.. den kan mye mer enn bare å klippe samtidig som den syr