Se full versjon : Stoff til sjal
garfield
27-01-2006, 10:09
jeg skal sy et sjal - noe som ikke burde være så veldig vanskelig - men lurer på hvilket stoff jeg skal kjøpe.
Jeg var inne på en svensk bæreside som anbefalte stoff som var elastisk på diagonalen men jeg lurer så på - hvor elastisk er den perpekte elastiteten på bæresjal, hvordan avgjør jeg om stoffet er sterkt nok osv?
Det hadde vært så mye enklere om noen her inne kunne anbefale meg en spesiell stofftype - Noen som vet?
krusedull
27-01-2006, 11:05
Hm, jeg innbiller meg at det rett og slett er ganske vanskelig å sy et godt sjal, i og med at stofftypen har så mye å si for hvordan sjalet blir. Mulig jeg tar feil, men jeg har hørt om mange som syr alle slags bæredingser, unntatt sjal...
Det kan jo hende noen andre har et annet syn på det, altså.
garfield
27-01-2006, 11:19
nei du har nok rett i at stofftypen er alfa og omega når det gjelder sjal - har sett litt på "gjør det selv" sidene til www.sjalbarn.se, der har de mange fine tips til selve syingen og hvordan en skal finne bra stoff - men finner ikke noen plass der de nevner navnet på stoffet.
Har sydd sjal før av vanlig gardinstoff. Det gikk bra og fungerte veldig fint, men tenkte at jeg til den nye babyen (som kommer snart) vill ha et som var elastisk.
Astronaut
27-01-2006, 11:20
Vet du, hvis du skal lage deg en wrap så tror jeg det er mange flotte stoffer som egner seg. Jeg ville ha kikket etter et litt grovvevd bomullsstoff/linmix med litt stretch i veven (men absolutt ikke nødvendig). Sånn bomull som ikke er lerret men heller ikke canvas. Jeg har sett sånne stoffer på både Jysk og Åhlens. Bla en veldig fin stripete kvalitet i eplegrønt. Vurderer veldig å lage meg en wrap og tenkte jeg skulle lage en 5 meters. Du får 2 stykker av en lengde. Kanskje vi kan dele?
Taratroll
27-01-2006, 11:28
Tror også at det skal funke godt å lage sjal av det de kaller cottongauze på engelsk. Det er mer sånn blusestoff (vanskelig å forklare), og blir tynne sjal som er perfekte til sommeren. Ikke like støttende som de vevde sjalene, men burde funke bra alikevel. Dette stoffet kalles også muslin på engelsk. Kanskje det er noen som har peiling som kan oversette?
Har hørt at et triks for å finne ut om et stoff egner seg er å snurre det en gang rundt hånden din og stramme. Da burde du kunne kjenne om stoffet lager mye presspunkter eller ikke.
Har også sett at enkelte på TBW har laget sjal av noe sør-amerikansk stoff de bestiller på ebay. Disse skal visstnok bli veldig gode.
Men det er uansett vanskelig å lage noe som er like godt å bære med som de diagonalvevde sjalene som er vevd spesielt til å brukes til bæring. Og dersom du hadde kommet over et stoff med de samme egenskapene vil jeg tro at det ville vært så dyrt at det hadde vært like greit å kjøpe et nytt vevd sjal.
garfield
27-01-2006, 11:43
Vet du, hvis du skal lage deg en wrap så tror jeg det er mange flotte stoffer som egner seg. Jeg ville ha kikket etter et litt grovvevd bomullsstoff/linmix med litt stretch i veven (men absolutt ikke nødvendig). Sånn bomull som ikke er lerret men heller ikke canvas. Jeg har sett sånne stoffer på både Jysk og Åhlens. Bla en veldig fin stripete kvalitet i eplegrønt. Vurderer veldig å lage meg en wrap og tenkte jeg skulle lage en 5 meters. Du får 2 stykker av en lengde. Kanskje vi kan dele?
Deling høres ikke dumt ut - jeg trenger jo bare ett!
Er forresten veldig glad i sterke farger, gjerne med mønster. Små søte rosa blomster og duse pastellfarger er ikke noe for meg. Hvordan stemmer dette overens med din fargesmak?
De ferdigkjøpte spesiallagde sjalene er nok aller best. Men jeg har laget et sjal av vevd gardinstoff fra Hansen og Dysvig og det fungere faktisk helt ok. Tok det fram her om dagen for å låne det bort og da jeg prøvde det på ble jeg overrasket over hvor bra det var. men jeg bar ikke lenge, da.
Jeg har kikket litt på de stoffene som heter "lenda" på IKEA. De koster vel 60-70 kr meteren og de har litt strekk. Har tenkt at det kunne bli ok sjal. Stoffet er litt røfft, finnes i flere farger og er helt ok. Det kommer an på hvilke krav du stiller, da.
Men hvis du tenker på elastisk sjal, kan nok andre gi bedre råd...
Lykke til og meld fra om resultatet!
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.