PDA

Se full versjon : Noen som har testet firkantstrikkepinner?

Concertina
03-01-12, 13:21
For det har nemlig jeg. Jeg måtte ha et nytt sett med strømpepinner i går, og på den lokale husfliden så hadde de KnitPro Rose Cubics. Jeg kom på at jeg hadde lest om de hos Marte Helgetun (http://martehelgetun.no/pinner/)for litt siden, og måtte bare prøve de. Og jeg elsker de! Jeg må ha flere!

Jeg hater å strikke med strømpepinner vanligvis, synes vanlige trepinner er bedre enn metall, men disse var jo rent magiske! Det ble langt jevnere og penere, og de var herlige å strikke med! Tror ikke jeg har strikket så pent noensinne! (jada, jeg har prøvd magic loop og liker det ikke noe bedre, og to små rundpinner synes jeg fungerer ok på større ting som luer, voksen ermer osv, men ikke på minimansjetter på babytøy).

Så nå har jeg surfet rundt, tenker jeg bestille etpar størrelser med kabel i etpar lengder for å teste de skikkelig. Hvis jeg liker de så godt som jeg tror, så fant jeg et sett med alle størrelsene på tysk Ebay til en rimelig penge (og med venninne i Tysland... ;)). Så får jeg supplere med noen rundpinner i 3 og 3,5 siden de ikke finnes med utskiftbar kabel.

Silje83
03-01-12, 13:23
Fristerinne!

Rips
03-01-12, 13:24
Artig.
Hvorfor blir det så mye penere egentlig?

Fragaria
03-01-12, 13:27
Oj - det har jeg aldri hørt om før! Høres veldig spennende ut!

MaybeMe
03-01-12, 13:32
Aldri hørt om det før jeg.

Concertina
03-01-12, 13:50
Artig.
Hvorfor blir det så mye penere egentlig?

Have no idea egentlig ;) Men det virker som om jeg får strikket jevnere rett og slett, kanskje litt strammere? Diameteren på skrå er den samme som på en rund pinne, slik at masken knskje blir ørlite strammere uten at det går utover strikkefastheten?

Bamsemums
03-01-12, 13:50
hm... har alri hørt om de... vil ikke du dele link med oss? Dette må sjekkes ut!

Elisan
03-01-12, 13:55
hm... har alri hørt om de... vil ikke du dele link med oss? Dette må sjekkes ut!

Ja, link :sprettert:

Rips
03-01-12, 13:56
Have no idea egentlig ;) Men det virker som om jeg får strikket jevnere rett og slett, kanskje litt strammere? Diameteren på skrå er den samme som på en rund pinne, slik at masken knskje blir ørlite strammere uten at det går utover strikkefastheten?

Ja det skulle vel bli bittelitt strammere da ja.
Men uansett: så bra at det funker. :)

Jeg er egentlig litt glad i strømpepinnestrikking jeg, så jeg tror jeg fortsetter å bruke de runde jeg har. :)

Peanuts
03-01-12, 13:59
Så bra! Jeg har også lest om disse, men ikke fått somlet meg til å bestille noen ennå.

Pellefant
03-01-12, 14:00
Jeg har lenge hatt lyst til å teste dem. Kanskje jeg også må shoppe litt.

Surfer på min iPhone som lager mange rare ord...

Concertina
03-01-12, 14:08

Marte Helgetun (http://martehelgetun.no/pinner/) selger strømpepinnene, den norske importøren (Den Store Alpakka) har kun tatt inn de.

Men det finnes også pinner med utskiftbar kabel (passer på samme kabel som Symphonie Wood og Symphonie Rose) og faste rundpinner. Finnes feks på Ebay.co.uk (http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=knitpro+cubics&_sacat=See-All-Categories), Ebay.de (http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1312&_nkw=knit+pro+cubics&_sacat=See-All-Categories) eller feks hos Art of Yarn (http://www.artofyarn.co.uk/epages/es112238.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es112238_es121284232989/Categories/%22NEEDLES%20%26%20HOOKS%22/12/KNITPRO_CUBICS). Billigst i Tyskland, strømpepinnene i UK er faktisk dyrere enn hos Husfliden, jeg betalte 79 kr for ett sett (3,5mm/15 cm), mens de både på Ebay og Art of Yarn koster 4 kr mer + porto. Fant et sted på tysk Ebay hvor de koster 5,3 euro (drøye 40 kr), men de fleste stedene kostet de endel mer.

Imse
03-01-12, 14:39
Disse hadde jeg heller aldri hørt om, men de høres spennende ut å prøve! Disse må jeg huske på å prøve om jeg ser de eller trenger nye.

Kornblomst
03-01-12, 16:33
Artig påfunn! :) Da sitter kanskje maskene bedre på pinnene også?

Pollyanna
03-01-12, 19:52
Viss det gjer at maskene held seg på pinnane (og at eg i tillegg strikkar noko ferdig) og blir bra resultat høyres det heilt magisk ut! Høyres veldig lurt ut, egentlig.

vera77
03-01-12, 21:18
Jeg kjøpte det på Tjorven på majorstua i sommer en gang. Har ikke prøvd de ennå da....

Sunrise
03-01-12, 21:37
Er tuppen flat og firkantet da altså? Det høres jo ikke spesielt behagelig ut å strikke med... Men hva er poenget meg at pinnene skal være firkantete og ikke runde? Holder maskene seg bedre på plass på pinna?

Concertina
04-01-12, 15:10
Er tuppen flat og firkantet da altså? Det høres jo ikke spesielt behagelig ut å strikke med... Men hva er poenget meg at pinnene skal være firkantete og ikke runde? Holder maskene seg bedre på plass på pinna?

Nei, tuppen er som vanlig, er bare selve pinna som er firkantet/kvadratisk.
http://www.cristina-yarnworld.com/contents/media/rund-cubic-birke_1_1_1.png

I følge produsenten så skal firkantede pinner ligge bedre i hendene, og være lettere for nybegynnere, og folk med leddgikt og andre svakheter i hendene. Siden diagonalen er like bred som på en vanlig rund pinne, så vil maskene bli ørlite strammere, og dermed jevnere.

Jeg ser *veldig* stor forskjell på jevnheten på vrangborden strikket på vanlige strømpepinner i metall og de jeg har strikket med disse firkantpinnene. Nå har jeg ikke vært godvenn med strømpepinner før, så jeg har heller ikke strikket *så* mye med de (har bare strikket i ett år), men for min del så er det såpass stor forskjell at tilogmed mannen så det ;) For andre som er mer vant til å strikke med strømpepinner så er nok ikke forskjellen så stor. Jeg strikker langt jevnere på vanlige trepinner enn metall, men likevel så blir det penere med disse firkantpinnene.

Mammaria
05-01-12, 00:01
Hmm.. Spennende, bare MÅ prøve. Hvis jeg kan strikke mer, med mindre smerte, må de være verdt pengene. Ikke sant?

Karianne 1978
06-01-12, 01:13
Skal prøve det en gang jeg skal ha nye pinner. Håper Fam Irvoll har dem. Har jo sett at hun har mye av det samme DSA-garnet og ser ut som om de har samme pinner som DSA hadde da de var i samme lokaler. Er liksom den nærmeste strikkebutikken jeg tror har Knit Pro, og jeg er jo lat....

Concertina
13-02-12, 11:54
Må bare dytte på denne igjen. Nå har jeg strikket endel med firkantpinnene, har kjøpt flere størrelser av pinner med utskiftbar vaier på Ebay, i tillegg til at jeg brukte opp gavekortet jeg fikk til jul på settpinner. Og jeg er superfornøyd! Synes de er utrolig gode å strikke med, de ligger godt i hånda, er glatte nok, uten å være for glatte, også er de jo så fine! :D Knitpros system for utskiftbare pinner fungerer utmerket, ingen problemer med at overgangen er slarkete.

Nå venter jeg på noen faste rundpinner i str 3 og 3.5, og noen korte, faste rundpinner på 40 cm. Prøvde meg med å kjøpe noen størrelser av korte Symphonie Wood (siden det ikke finnes løse korte Cubics), men jeg likte de ikke. Synes det var for "harde", og ikke glatte nok, så det var et bomkjøp.

Eneste er jo at jeg har haugevis med pinner nå som ikke blir brukt, de fleste har jeg arvet etter mannens bestemor og der er det varierende kvalitet. Men jeg har også kjøpt inn litt her og der, også de i varierende kvalitet, hva jeg skal med alle pinnene er et godt spørsmål ;)

Murf
13-02-12, 12:46
Eneste er jo at jeg har haugevis med pinner nå som ikke blir brukt, de fleste har jeg arvet etter mannens bestemor og der er det varierende kvalitet. Men jeg har også kjøpt inn litt her og der, også de i varierende kvalitet, hva jeg skal med alle pinnene er et godt spørsmål ;)

Har du masse du vil kvitte deg med, så vet jeg mange flyktingemottak/frivillighetsentraler ol er glad for sånne bidrag.

Concertina
13-02-12, 12:56
Har du masse du vil kvitte deg med, så vet jeg mange flyktingemottak/frivillighetsentraler ol er glad for sånne bidrag.

Smart :) Da skal jeg ta og sende en mail til nærmeste flyktningemottak og spørre om de trenger noe slikt. Har sikkert noe garn som kan følge med og.

snellapetronella
13-02-12, 13:18
Ja hurra for firkanstrikkepinner!! Tuuuuusen takk for tips Concertina! De er virkelig en drøm å strikke med! Jeg har bare prøvd p 2.0 og 2.5 og de er så lette og fine å holde i og det som strikkes (tynne votter) blir veldig jevnt og pent :) LØP OG KJØP :D

Prisme
13-02-12, 13:19
Jeg skjønner jo at jeg bare MÅ ha meg sånne altså :D

Meliora
13-02-12, 13:20
Sånne må jeg få prøvd!

Ingrid
14-02-12, 00:11
Jeg har ikke fått med meg dette før - jeg tror jammen jeg må hive meg med å prøve slike pinner!

Surreli
14-02-12, 00:17
Må bare dytte på denne igjen. Nå har jeg strikket endel med firkantpinnene, har kjøpt flere størrelser av pinner med utskiftbar vaier på Ebay, i tillegg til at jeg brukte opp gavekortet jeg fikk til jul på settpinner. Og jeg er superfornøyd! Synes de er utrolig gode å strikke med, de ligger godt i hånda, er glatte nok, uten å være for glatte, også er de jo så fine! :D Knitpros system for utskiftbare pinner fungerer utmerket, ingen problemer med at overgangen er slarkete.

Nå venter jeg på noen faste rundpinner i str 3 og 3.5, og noen korte, faste rundpinner på 40 cm. Prøvde meg med å kjøpe noen størrelser av korte Symphonie Wood (siden det ikke finnes løse korte Cubics), men jeg likte de ikke. Synes det var for "harde", og ikke glatte nok, så det var et bomkjøp.

du har ikke link til Ebay butikken, har lyst å prøve :)

Concertina
14-02-12, 00:25
du har ikke link til Ebay butikken, har lyst å prøve :)

Har bestilt både hos Art of Yarn (http://stores.ebay.co.uk/artofyarn/KnitPro-Needles-/_i.html?_nkw=knitpro+cubics&submit=Search&_fsub=1128554015&_sid=109688755) og Woolstack (http://stores.ebay.co.uk/Woolstack/Cubics-Rose-/_i.html?_fsub=2767874014&_sid=9808694&_trksid=p4634.c0.m322), sistnevnte er billigst på tuppene, men har ikke faste rundpinner eller settpinner. Art of Yarn er litt dyrere på porto, lønner seg å legge varene i handlekurven og så sende forespørsel på samlet pris. Woolstack slår av prisen på porto (og setter penger tilbake på konto om du betaler for mye!). Begge leverer på under en uke.

Surreli
14-02-12, 10:06
Ubs:sjenert:

Trøsteshopping når man er syk, er lov sant?

Mourie
14-02-12, 10:13
Marte Helgetun (http://martehelgetun.no/pinner/) selger strømpepinnene, den norske importøren (Den Store Alpakka) har kun tatt inn de.

Men det finnes også pinner med utskiftbar kabel (passer på samme kabel som Symphonie Wood og Symphonie Rose) og faste rundpinner. Finnes feks på Ebay.co.uk (http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=knitpro+cubics&_sacat=See-All-Categories), Ebay.de (http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1312&_nkw=knit+pro+cubics&_sacat=See-All-Categories) eller feks hos Art of Yarn (http://www.artofyarn.co.uk/epages/es112238.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es112238_es121284232989/Categories/%22NEEDLES%20%26%20HOOKS%22/12/KNITPRO_CUBICS). Billigst i Tyskland, strømpepinnene i UK er faktisk dyrere enn hos Husfliden, jeg betalte 79 kr for ett sett (3,5mm/15 cm), mens de både på Ebay og Art of Yarn koster 4 kr mer + porto. Fant et sted på tysk Ebay hvor de koster 5,3 euro (drøye 40 kr), men de fleste stedene kostet de endel mer.
Ups, der bestilte jeg visst en pakke firkantete strømpepinner nr 2,5....

sillyme
14-02-12, 10:30
Årch, liker ikke å være så lettpåvirkelig!! Nå MÅ jo jeg også prøve disse, har siklet på de lenge men nå blir bare fristelsen for stor...:knegg:

Tøybleiemamma!
14-02-12, 10:43
Hvor mye koster det ca for sånne som skal på vire? Har lyst og begynne og samle på sånn at jeg får alt før jeg blir gammel :p

skrevet fra den der tingsen min ;D

morine
14-02-12, 10:46
åh, perfekt!! Her jeg sitter og strever med begynnelsen på en arm.. jeg hater å strikke med strømpepinner og få masker!!!! Og hva ser jeg, jo de finnes jo i 15cm også jo, akkurat kortere pinner jeg tror jeg trenger!

Concertina
14-02-12, 10:54
Hvor mye koster det ca for sånne som skal på vire? Har lyst og begynne og samle på sånn at jeg får alt før jeg blir gammel :p

Pinnene koster fra £4.99, ca 45 kr (tykkere pinner er litt dyrere) og vaieren koster fra £1.70, drøye 15 kr. Porto fra UK er rimelig (spesielt på så lette pakker).

Surreli
14-02-12, 11:47
jeg fikk 4 pinner for 21. ett eller anna pund. + porto på 2 ett eller anna pund.. under tollgrensa i allefall...

Kjøpte de 4 str. jeg bruker mest.

Blir faktisk billigre å kjøpe dem der hver for seg, enn å kjøpe skrinet, tror jeg må sette meg ned å sy en mappe til dem, så jeg vet hvor jeg har dem :)

Marihøne
15-02-12, 21:08
Disse hørtes spennende ut! Kanskje noe for meg som strikker litt løst? *lyst på*

Popps
15-02-12, 22:39
Haha, jeg er visst lettpåvirkelig. Nå er 4 sett strømpepinner på vie til meg.:happy2:

Kornblomst
19-04-12, 20:32
Ok, nå har jeg prøvd dem jeg også! Og ja, de er virkelig gode å strikke med. Jeg strikker ganske løst ellers, men med disse ble strikkefastheten regulert og jeg merker at jeg slapper mer av og har mer kontroll med strikketøyet. Anbefales! :sjaldans:

rektalpute
20-04-12, 20:28
har også testa ut disse nå. Syns de er gode, kaskje særlig siden jeg strikker litt løst. De gjør at det blir litt jevnere.

cec79
20-04-12, 23:00
Kanskje jeg er den eneste som ikke er overbegeistret over disse firkantpinnene i forhold til runde symphony wood/rose.

De er bedre å strikke med enn de fleste andre pinner jeg har prøvd, men synes de runde er et par hakk bedre. Maskene glir bedre på de runde pinnene og de ligger bedre i hendene mine.

Jeg prøvde rundpinne 5 mm, kanskje det blir noe annet med strømpepinner. Jeg har igrunn sluttet å strikke med strømpepinner til fordel for magic loop nettopp pga at det blir ujevnt.

Karianne 1978
23-04-12, 10:02
Jeg er enig. Jeg syns de firkanta er treigere å strikke med. De hekter liksom mer i hverandre.
Men de runde...:jumpers:

tosofo
23-04-12, 20:05
Då er det plutseleg nokre tuppar + wire på veg til meg, har hatt lyst til å prøve så lenge! Skal innom strikkebutikken her og kjøpe strømpepinnar også trur eg.

Sungifu
23-04-12, 20:10
ÆÆÆÆÆÆ. Hvorfor så jeg denne tråden, jeg var da ganske fornøyd med mine RUNDE symfonie wood?? Men nå må jeg altså prøve firkantede. Heldigvis har jeg vaierene allerede.

LilleSprell
23-04-12, 20:28
er glad mine firkantede kom TO dager etter at jeg bestilte fra garnkorgen.se.. ellers hadde jeg urt enda lenger på kossen de var.. :knegg:

Kornblomst
29-04-12, 20:04
Si meg, finnes de ikke i 2,5 mm? Jeg har i hvert fall ikke funnet det noe sted...litt dumt da, at man ikke kan få hele skalaen...?

Concertina
29-04-12, 20:35
Si meg, finnes de ikke i 2,5 mm? Jeg har i hvert fall ikke funnet det noe sted...litt dumt da, at man ikke kan få hele skalaen...?

Nei, de starter på 3. Tipper det har noe med overgangen til vaieren å gjøre, siden denne må være tynnere enn pinnen. De har settpinner ned i 2 mm.

Kornblomst
29-04-12, 20:43
Virker logisk. Men man skulle jo tro det er det samme systemet med f.eks. symfonie wood, de pinnene går jo ned til 2 mm.

Holly Hobbie
29-04-12, 20:44
Dette MAA jeg bare proeve. Jeg strikker litt loest, saerlig naar jeg strikker vrangt, og noen ganger blir det litt ujevnt. For en nybegynner paa saanne pinner, hva starter man med aa kjoepe? En vaier og to-tre sett pinner i str. 3,5, 4 og 5 kanskje? (jeg strikker saa loest at jeg pleier aa strikke med f.eks. 3 eller naar man egentlig skal bruke 4). Jeg bruker mest dk-garn, men har litt 4 ply og litt tykkere garn liggende ogsaa.

Concertina
29-04-12, 21:02
Virker logisk. Men man skulle jo tro det er det samme systemet med f.eks. symfonie wood, de pinnene går jo ned til 2 mm.

Joda, men firkantpinnene må jo smalne ved overgangen og vil dermed være skjørere enn Symphonie Wood som er like tykke over hele pinna. Jeg tipper de rett og slett vil knekke ganske lett. Jeg (ungene) har knekt to 4mm-pinner akkurat i overgangen, det er nok et svakt punkt (nå skal vel helst ikke de bli hoppa på uansett da men :rister:)

higgi
29-04-12, 21:49
hm... skjønner at jeg er litt "utdatert" på strikkefronten jeg....
Synes de så litt vonde ut å holde i, men sikkert fordi jeg tviholder i pinnene.
Mer ser geniale ut når man feller. Jeg har nemlig en tendens til at pinnene glir ut av strikketøyet:(

Men ... skal ikke la meg friste... ennå.
Er jo lov å ønske seg likevel:)

Mourie
06-05-12, 06:34
Kjenner at jeg er ikke helt fan av firkantpinner som rundpinner, maskene glir ikke nok, men strømpepinnene er jeg veldig fornøyd med!

Silje83
06-05-12, 07:40
Etter ein tur innom ein strikkebutikk i London enda eg jammen opp med ein firkantrundpinne eg også!

Strikkar no i nb silkeull på pinne 3,5, så det er vanskeleg å sjå jevnare resultat når garnet er så tynt. Men dei er gode å holde i og gode å strikke med!

Og så blir eg frista til å kjøpe andre pinnar av samme merke (Symphonie Wood?), for det er jammen bra pinnar!

Aennil
06-05-12, 08:05
Jeg har en rundpinne i 3,5, og er fan. Men vet ikke om jeg er så mye mer fan av den enn de runde symfonie wood pinnene mine. Må prøve litt til, og kanskje kjøpe noen strømpepinner også. Liker at de kommer i korte utgaver også disse knitpro pinnene.

LilleSprell
06-05-12, 09:59
prøvde mine før i uken, og synes de var gode jeg! er ikke helt sikker på om de er bedre enn vanlige symphonie wood, for det var et såpass lite prosjekt, men gode var de lell! ;)

Kornblomst
26-06-12, 21:10
Nå finnes de å få kjøpt i sett (http://www.knitpro.eu/Shapewise-Details.asp?ShapeName=sets%20&mcid=1), kanskje de kommer til norske nettbutikker også...hvis de ikke alt har kommet da, men jeg har ikke sett at noen fører det i hvert fall. Kan jo være greit å slenge på ønskelista :kult:

sukkertoppen
26-06-12, 21:17
Nerd;)

Kornblomst
26-06-12, 21:25
Nerd;)

Hihi ja det innrømmer jeg da gjerne :D

Er ikke det en kompliment her inne, forresten? ;)