PDA

Se full versjon : Er det noen som ungår produkter som melk, pasta og hvit mel?

FruGlad
22-06-10, 20:47
Øh....var det sukker og gluten i tilleg tro?
Har så vidt lest i en bok nå om en dansk familie som la om kostholdet sitt og fikk et bedre liv. (skal prøve å få tak i boka så jeg får lest hele)
Jeg tenker spesielt på sønnen min som har vært mye syk. Om det kan komme av kostholdet? Da spesielt melkeprodukter.

Men hva lager man eventuelt hvis man ikke kan bruke disse produktene?
Hva med brød og slikt? Jeg har ikke ork til å holde å lage eget brød.

Boots
22-06-10, 20:55
Jeg skal normalt spise sånn høvelig et slikt kosthold. Holder meg unna melk, sukker og gjær og en del hvitt mel.

Brødet kan erstattes med knekkebrød skulle jeg tro (vet ikke helt med gluten), du kan bale grove brød av lavkarbotypen.

Melk kan du erstatte med havremelk, rismelk eller lignende. Synes ikke de smaker så godt å drikke rent, men funker veldig godt i mat eller i frokostbalnding f.eks.

Sukker klarer du deg veldig godt uten egentlig, men det krever en del planlegging og en del matlaging fra bunnen av.

Sjekk ut utenmelk.no, canidaallergy.com (eller.no, usikker) de sidene har en del forslag på alternativer til de produktene du må kutte. Lavkarbo og vegetarmat kan du også hente mye fra, er medlemsforum her som kan gi deg msse tips.

Er kanskje den boka som var nevnt et sted her inne for en tid siden? Var en tråd om det, prøv å søk om du vet hva boka heter, så kommer det kanskje opp noe om den. :)

TheMothership
22-06-10, 20:57
Tja - ganske...
Vi bruker ikke.
Egg
Melkeprodukter
Soya
Hvitt mel
Og veldig sjelden sukker (bruker Agave sirup, honning ol. om jeg skal ha søtning)

Brødet vi bruker er finsk rugbrød. (kjøper i bøtter og spann i sverige en gang i mnd)
Bruker knuste linfrø i stedet for egg f.eks.

Her er det allergi, samt ødelagt tarm etter kosthold inneholdende allergener som gjør at vi har det sånn. Spiser godt og savner egentlig ingen ting, men jeg skjønner om det det ikke passer for alle. Men at man har en mnd innemellom hvor man kutter ut sukker, mel og melk (trenger ikke ta alt på en gang) tror jeg alle har godt av.:mumse:

Parvati
22-06-10, 20:58
Jeg unngår hvete så langt jeg klarer, og de fleste typer melk (tåler litt ost og syrnet melk). Styrer også unne det meste av sukker, men heller sukker enn aspartam!
Om du har tenkt å unngå alt hvitt mel så må dere nok bake selv eller leve på knekkebrød, om dere ikke vil droppe brødmat helt.
Synes ikke det er så vankslig med melk (bortsett fra at jeg elsker is!), men hvetemel er det jo sørenmeg i ALT!
Nå skal det sies at jeg lager det aller meste av mat fra bunnen, da, og spiser ganske mye grønnsaker :) Men det er ikke lett å stikke innom en butikk eller en kafe å kjøpe med seg noe mat i farta, om jeg vil ha noe annet enn frukt og grønnsaker.

Men jeg merker stor forskjell på kroppen og helsen! Har ett fantastisk immunforsvar, slipper hodepiner, oppblåst mage, halsbrann, blodsukkersvingninger osv, og har mye mer energi enn i perioder der jeg ikke er så flink.

Lykke til! Det kan bli en stor utfordring, men det er verdt det om du og familien din får bedre helse av det :) (kunne godt tenke meg å få navnet på den boka)

Fragaria
22-06-10, 21:03
Jepp, jeg har lest boken, og har også kjøpt den ene oppskriftsboken i tillegg.

Det er endel oppskrifter i hovedboken også, så der har en litt ideer å starte med da.

Mitt liv består stort sett av daglig diare, masse luft i magen + eksem, i tillegg til veldig sukkeravhengighet om jeg spiser det som "alle" andre spiser. Så for meg så var det virkelig verdt det å legge om. Jeg begynte i fjor sommer, og fikk en skikkelig god periode, der alt bare fungerte, og sukkeravhengigheten var borte! Men så fikk jeg dårligere tid og råd, og datt litt av. Siden har jeg prøvd å forandre daglige vaner, litt etter litt, tror det er enklere sånn.

Tåler uansett ikke melk, så det er det ingenting av i magen min (smør er ikke noe problem, det tåler også de fleste. yoghurt kun som utskeielse for min del). I mat bruker jeg rismelk som vanlig melk, eller kokosnøttmelk om jeg trenger fløte. Havremelk er best i kakao :) (Smågutter skal helst ikke ha mye soya, da det ligner østrogen (om jeg husker rett?) )

Pasta bruker jeg ikke så ofte, og godtar da bare fullkorn. Det er jo lett å få tak i nå, så det er uproblematisk.

Når jeg lager bakverk eller pannekaker og slikt, bare bruker jeg speltmel i stedet for hvete. Dyrt, men.
Gjærbakst vet jeg er drepen for både magen min (blir veldig oppblåst og "luftig":knegg:) i tillegg til at jeg blir søvnig (og jeg trenger stort sett den energien jeg har , full timeplan:jepp:). Så jeg minner alltid meg selv på at SÅ godt er det ikke - ikke verdt det.

Kom forresten på også, at jeg er mye trøttere generelt om jeg ikke spiser slik jeg bør.

Det går mye i egg her, men også masse kjøtt og grønnsaker, nøtter. En smoothie når jeg vil ha noe godt eller et mellommåltid (mange oppskrifter i bøkene).

FruGlad
22-06-10, 21:09
Uff, syns det høres kjempevanskelig å kutte ut sånne ting, spesielt melk. Men jeg tenkte om jeg kanskje kunne klarte å kutte ut en og en ting, slik at overgangen ikke ble så stor? Eller er ikke det noe lurt kanskje?

Jeg er jo ikke så gla i å lage mat så jeg tyr alt for ofte til halvfabrikat, det tror jeg blir det værste å snu enn å unngå melk tror jeg.

*sukk*

Men jeg lurer på om ikke den familien hadde skrevet en bok med bare oppskrifter i nå og, for det trenger jeg hvertfall om jeg skal klare å unngå sånt.

Jeg kjenner jeg har lyst til å legge om kosten for å se om det kan hjelpe på sønnen min, og ikke minst meg selv og trøtthet, oppblåsthet, migrene, o.s.v.

Fragaria
22-06-10, 21:10
Styrer også unne det meste av sukker, men heller sukker enn aspartam!

(kunne godt tenke meg å få navnet på den boka)

Så enig i dette med kunstig søtning (aspartam f.eks.). Ikke noe av det godtar jeg (sukralose, aspartam, sorbitol).

Det er vanskelig å unngå sukker om man ikke lager alt fra bunnen. Ingen posesupper eller sauser, nesten, kan brukes. Pålegg uten sukker begrenser seg veeeldig (vita leverpostei, peanøttsmør, noen få kjøttpålegg, pluss en god del dyre fra www.kinsarvik.no, der har de for eksempel kjempegodt syltetøy søtet med fruktsaft:love3:)

Boken er vel Kjernesunn Familie av Ninka Bernadette Mauritsson, om jeg ikke tar helt feil :)

Fragaria
22-06-10, 21:12
Uff, syns det høres kjempevanskelig å kutte ut sånne ting, spesielt melk. Men jeg tenkte om jeg kanskje kunne klarte å kutte ut en og en ting, slik at overgangen ikke ble så stor? Eller er ikke det noe lurt kanskje?

Jeg er jo ikke så gla i å lage mat så jeg tyr alt for ofte til halvfabrikat, det tror jeg blir det værste å snu enn å unngå melk tror jeg.

*sukk*

Men jeg lurer på om ikke den familien hadde skrevet en bok med bare oppskrifter i nå og, for det trenger jeg hvertfall om jeg skal klare å unngå sånt.

Jeg kjenner jeg har lyst til å legge om kosten for å se om det kan hjelpe på sønnen min, og ikke minst meg selv og trøtthet, oppblåsthet, migrene, o.s.v.

Jeg tror faktisk de har to hele oppskriftsbøker nå. De sier i boken at det tar lang tid å endre vaner, så en helst bare kan ta litt og litt, og komme inn i nye vaner over tid. Så begynn med melk om det passer, du :)

TheMothership
22-06-10, 21:15
Vi bruker ikke en eneste pose..ever.. lager alle sauser, gryter, supper oa fra grunnen. Tar ikke så mye lengre tid. Men er det noe vi får tak i som ikke har melk, soya, egg i seg så godtar vi litt sukker. (får da være måte på) men det er ikke mye av det der ute.

Bruker rent kjøttpålegg, bønnepostei, hummus ol som pålegg.

Sier at vi har et veganskt kosthold men med rent kjøtt til. (vbet det høres underlig ut..) men da er vi sikre på gode oppskrifter, med rene råvarer og med de næringsstoffene vi skal ha.

Men det gjør ikke noe om du bare kutter ut melk feks en mnd, og så introduserer det litt etter litt igjen. Noen ganger er det bare det magen trenger for å bli seg selv igjen.

FruGlad
22-06-10, 21:22
Jepp, jeg har lest boken, og har også kjøpt den ene oppskriftsboken i tillegg.

Det er endel oppskrifter i hovedboken også, så der har en litt ideer å starte med da.

Mitt liv består stort sett av daglig diare, masse luft i magen + eksem, i tillegg til veldig sukkeravhengighet om jeg spiser det som "alle" andre spiser. Så for meg så var det virkelig verdt det å legge om. Jeg begynte i fjor sommer, og fikk en skikkelig god periode, der alt bare fungerte, og sukkeravhengigheten var borte! Men så fikk jeg dårligere tid og råd, og datt litt av. Siden har jeg prøvd å forandre daglige vaner, litt etter litt, tror det er enklere sånn.

Tåler uansett ikke melk, så det er det ingenting av i magen min (smør er ikke noe problem, det tåler også de fleste. yoghurt kun som utskeielse for min del). I mat bruker jeg rismelk som vanlig melk, eller kokosnøttmelk om jeg trenger fløte. Havremelk er best i kakao :) (Smågutter skal helst ikke ha mye soya, da det ligner østrogen (om jeg husker rett?) )

Pasta bruker jeg ikke så ofte, og godtar da bare fullkorn. Det er jo lett å få tak i nå, så det er uproblematisk.

Når jeg lager bakverk eller pannekaker og slikt, bare bruker jeg speltmel i stedet for hvete. Dyrt, men.
Gjærbakst vet jeg er drepen for både magen min (blir veldig oppblåst og "luftig":knegg:) i tillegg til at jeg blir søvnig (og jeg trenger stort sett den energien jeg har , full timeplan:jepp:). Så jeg minner alltid meg selv på at SÅ godt er det ikke - ikke verdt det.

Kom forresten på også, at jeg er mye trøttere generelt om jeg ikke spiser slik jeg bør.

Det går mye i egg her, men også masse kjøtt og grønnsaker, nøtter. En smoothie når jeg vil ha noe godt eller et mellommåltid (mange oppskrifter i bøkene).

Jeg har prøvd å bare kjøpe fullkornspasta det siste halve året.
Jeg er og litt redd for det her at det skal bli dyrt, vi har jo ikke akkurat mye å rutte med i mnd, så da blir det vel ikke akkurat enklere vil jeg tro.

Er ingrediensene i opprskriften lette å få tak i? Jeg ser ikke for meg å dra land og strand rundt for å finne ting heller

Luringen
22-06-10, 21:22
Jeg blir veldig trøtt av både melk og "tung" mat med mye karbo, som poteter, brød osv. Hjelper ikke at det er knekkebrød da liksom :P

Melk gjør meg faktisk like trøtt som sovepiller, og jeg har brukt stilnoct en stund, så har godt sammenligningsgrunnlag.

Jeg lager brød og spiser iblant ei skive med vesla, og har poteter til middagen i blant, men sørger for at jeg har sjangs til å sove lenge den kvelden og ikke skal på jobb eller noe senere da.

Hvis du tar utgangspunkt i alt du KAN spise istedet blir det mye lettere!

Alt av rene produkter; kjøtt, grønnsaker, fisk, frukt. Jeg gidder ikke lage så mye oppvask, så sauser har jeg sjelden likevel, men matne er god uansett. Et tips for gode grønnskaer er å ha en del salt i vannet hvis du koker dem, da blir det kjempegodt!

Egg er også en flott erstatter for lettvint måltid om morgenen, knekker 2-3 egg i en skål mens pannen står og varmer seg opp, visper sammen med salt, pepper og litt vann, har i den varme panna, skrur av ovnen og rører i eggene i et par minutter, så er det ferdig eggerøre. Tar ikke 5 minutter engang.

Fragaria
22-06-10, 21:23
Men det gjør ikke noe om du bare kutter ut melk feks en mnd, og så introduserer det litt etter litt igjen. Noen ganger er det bare det magen trenger for å bli seg selv igjen.
:nikker: enig i dette. Jeg ble utredet da jeg var 20 for hva i all verden jeg ikke skulle tåle, og måtte da blant annet faste og så gjennomlyse tarmen. De fant ikke noe galt. Men da var jeg bedre i mange måneder etterpå!

TheMothership
22-06-10, 21:24
Spiser du god og næringsrik mat så trenger du ikke like mye og får ikke den samme "karbohungeren" som ved hvit pasta ol.

Det og planlegging kan faktisk gjøre mathverdagen billigere og redusere innkjøpene.

FruGlad
22-06-10, 21:37
Jeg tror faktisk de har to hele oppskriftsbøker nå. De sier i boken at det tar lang tid å endre vaner, så en helst bare kan ta litt og litt, og komme inn i nye vaner over tid. Så begynn med melk om det passer, du :)

oh! To bøker? Det er jo bra.
Vet ikke om melk passer best å slutte med, men tenkte kanskje det var lettest, for det har aldri sønnen min fått å drikke, så å bruke annet i matlaging burde gå greit. Er værre for meg som tidligere kunne drikke en liten om dagen, nå går det kanskje et glass eller to, noen ganger ingen. Så jeg syns jo jeg har vært flink.

Vi bruker ikke en eneste pose..ever.. lager alle sauser, gryter, supper oa fra grunnen. Tar ikke så mye lengre tid. Men er det noe vi får tak i som ikke har melk, soya, egg i seg så godtar vi litt sukker. (får da være måte på) men det er ikke mye av det der ute.

Bruker rent kjøttpålegg, bønnepostei, hummus ol som pålegg.

Sier at vi har et veganskt kosthold men med rent kjøtt til. (vbet det høres underlig ut..) men da er vi sikre på gode oppskrifter, med rene råvarer og med de næringsstoffene vi skal ha.

Når jeg har laga mat fra bunnen syns jeg aldri tidsforbruket er det som er feil, er mer at jeg syns det er dørgende kjedelig bare. Mye enklere å bare tilsette 5dl melk og 3 dl vann og rør rundt. :heia:
Ser ikke for meg å kutte ut sukkert helt, men om man klarer å lage mye mat selv er det jo mye lettere å kutte ned på det. Og det vel nå ca 3 år siden vi begynte å kutte ut brus, snop og potetgull utenom helga. Og vi har holdt det ganske så bra. Har vel hendt at vi har skeia ut litt i ferier og slikt da. Men det ser jeg ikke på som noe nederlag så lenge vi kommer oss inn i det igjen.

Sønnen min har siden han fikk mat hatt oppblåst mage, det plager han ikke på noe vis virker det som. Avføringen virker bra. Men jeg syns det er rart at en gutt på to år skal ha ølmage som en 50-åring :icon_confused: Det er kanskje ikke så ille, men før han begynte å gå bekymra jeg meg ikke så mye fordi jeg ser jo ofte barn med mage, men når de har begynt å gå har jo ofte magen blitt mindre og.
Har vært til både helsesøster og lege som mener det er ingenting. Men, jeg tror ikke alltid det er så enkelt.

FruGlad
22-06-10, 21:46
Uff, jeg kan alt for lite om dette med karbrohydrater kjenner jeg.
Får bli flinkere til å lage ukesmeny og handle inn jeg da.

Jeg tror jeg vil dette, hvertfall for min sønn. Om det hjelper han å være mindre syk, mindre obblåst og få en mer opplagt mor (og far).

Far er heldigvis med på det om jeg ønsker det, men det er nok jeg som må stå for tankegangen og handling her.

Fragaria
22-06-10, 21:47
For meg har det sakte men sikkert gått over i en følelse av at jeg ikke synes det andre er godt nok. Æsj, posesuppe, liksom, for noe syntetisk og ekkelt. Og da "må" jeg jo lage "skikkelig" mat. Så der er min motivasjon - har bortsjemt meg selv:knegg:

Merker når mannen har kjøpt juice fra konsentrat at jeg har bare så luksusgane nå, etter et år med bare ferskpressede juicer.

FruGlad
22-06-10, 22:02
Luksusgane vil jeg og ha :knegg:
Sønnen min er heldigvis veldig gla i frukt og grønt og smaker gjerne på mat.
Er værre med bonussønn. Han er så sær så sær. Og nekter å smake på nye ting, men tror jeg må få slått igjenom at vi lager ikke spesielt til han.

Marihøne
22-06-10, 22:08
Jeg lever melkefritt, og det gjør jeg fordi Lillebror ikke tåler melk. Så lenge jeg ammer ham, kan jeg ikke ha i meg noe som helst med melk i.

Men for min del har det absolutt også vært positivt å kutte ut melk - jeg har så godt som ingen store blodsukkersvigninger lenger (type fullstendig sjelven av sult). Har gått litt ned i vekt også, men det er sikkert fordi jeg nødvendigvis har måttet kutte ut sjokolade og kaffe latte og slike ting ;)

Jeg lever egentlig bedre uten melk enn med. :)

pingu
23-06-10, 13:43
Jeg har levd på en kost uten bla melk, egg, mel, poteter/ris/pasta, sukker siden i fjor sommer. Eller... Frem til jeg ble gravid ihvertfall... Håper å klare å gå tilbake snart, for jeg trives veldig godt på det!

Utfordringene for meg har vært å finne oppskrifter for å få variert nok, det at når alt skal lages fra grunnen tar det en del tid og selvfølgelig når vi skal spise ute.

Men det blir en vane, og når man først begynner å lage mat fra grunnen av (noe du nok må med en gang hvis du skal kutte ut melk først) så er det ikke så vanskelig å kutte ut de forskjellige ingrediensene.

karve
23-06-10, 19:12
Jeg synes ikke det er noe problem å leve forholdsvis melkefritt. Altså, på den måten at jeg ikke lever melkefritt, og aldri kommer til å gjøre det.. Men vi putter ca aldri melk i middagsmat/saus osv - og så baker vi brødet selv.

Vi har brødbakemaskin og slenger oppi ørten typer melsorter, frø og annet og lager godt brød uten melk og hvete. Eller - tjah - hvete hever veldig greit, og vi har ingen grunn til å unngå det - så det kommer i i små kvanta for at det ikke skal bli betongklosser om det er mye annet tungt mel i brødet.

Pålegg for meg er litt som Moderskipet skisserer: egg, rent kjøtt, makrell, poteter, middagsrester, hummus, osv osv. Det er "ingen" salater, ost, syltetøy, osv. (i hvert fall ikke til hverdags). Og så forsøker vi alltid å ha salat til brødet - kan være så enkelt som revne gulrøtter, eple og tørka frukt.. Har man kjøkkenmaskin tar det null tid.

Det sagt - så spiser vi alt. Og egentlig litt for mye av alt det usunne. Men vi jobber vårs mot sunne vaner. :)

Hazel
23-06-10, 20:27
Hva med brød og slikt? Jeg har ikke ork til å holde å lage eget brød.

Jeg lager ofte amerikanske pannekaker istedenfor brød. Det er oppskrift på det i enten den boka eller oppskriftsboka. I det siste har jeg også laget belgiske vafler, kjempegodt. Kan nok bruke vanlig vaffeljern også! Bruker bl.a. bokhvetemel, rismel eller maismel. Eller en blanding. Istedenfor kumelk bruker jeg rismelk (og av og til juice). I pannekakeoppskriften er det ikke melk i det hele tatt, og da er det væske fra egg og kokosolje.

FruGlad
23-06-10, 20:51
Hmmm....får finne meg oppskrifter og starte etter sommeren tror jeg.

Er så kjedelig og, for jeg og samboeren min er allergisk mot epler, pærer og nøtter, og han i tillegg er han allergisk mot druer og andre sten, og skallfrukt + + +

frøkenglum
23-06-10, 20:59
Uff, syns det høres kjempevanskelig å kutte ut sånne ting, spesielt melk.

Melk mener jeg det er lettest å kutte ut. Det er så utrolig mange erstatninger som er gode og sunne.
Her i huset er havremelk absolutt favoritt...

Mamille
23-06-10, 21:43
Så inspirerende å lese om alle dere som har et så bevisst forhold til dette! Jeg bladde litt i den Kjernesunn Familie boka i bokhandelen en dag, men la den fort fra meg fordi jeg tenkte at den nok var litt for drastisk for oss.. Det sagt så tenker jeg faktisk at hele familien kunne hatt godt av en betydelig kostholdsendring. Jeg føler bare at det blir et så digert prosjekt. Barna, særlig eldstejenta er sær i matveien, og det byr meg liksom i mot å ta vekk noe av de eneste tinga hun faktisk liker og spiser.. Mannen her i huset er enda mer hekta på sjokolade og usunne saker enn meg, og jeg tenker ofte at vi er dårlige forbilder for barna på dette området. Men om man la om til et kosthold som gjorde at man fikk mindre søthunger ville det kanskje vært en bra start. Når jeg bare kommer meg ut av denne kvalmekneika nå så skal jeg kjøpe den boka og sette meg inn i saken! Takk igjen for inspirasjon!

FruGlad
23-06-10, 21:50
Skal ta med meg bøkene på ferie tenkte jeg så jeg kan få litt innsyn i dette her før jeg starter. Og til høsten vil jeg jo har litt mer penger igjen, så da er det litt lettere kanskje å få kjøpt det man trenger :)

Melk er første ut på lista, så får jeg se etter det.