PDA

Se full versjon : Hva skal man ha på stumpen ved åpne sår?

Kinemor
14-03-10, 17:06
Sinksalve er vel helt utelukket, men hva med inotyol? Jeg husker ved tidligere bruk at den var veldig seig, og at man måtte skrubbe skikkelig for å få det av. Og man må ha av alt før man fører på ny salve.. Hva med potetmel? Har det noen effekt?

Vi har jo egentlig sluttet med tøybleier, men hadde heldigvis tre thirsties og to ullbukser liggende, så håper det også gjør susen..

Arg, utrolig frustrerende å få igjen guttungen med åpne sår etter pappahelg. Litt utblåsning i samme slengen også:nemlig:

ekstravirgin
14-03-10, 17:08
jeg ville nok prøvd med potetmel jeg - håper det snart blir bedre

Kinemor
14-03-10, 17:15
Ja, det var det jeg også tenkte.. Potetmel og tøybleie er nå tatt på, og håper det blir fort bra. Pratet med ei vennine som er sykepleier, og hun sa det var sårsalve som var tingene. Men nå vet jeg ikke om inotyol blir regnet som det..

Didius
14-03-10, 17:38
Inotyol skal ikke brukes på væskende og infiserte sår, utover det er det bare å smøre på et tynt lag... Det er ved første påføring at det er viktig at huden er helt ren, men ved neste påføring gjør det ikke noe om det er litt salve rester... men hvis du smører tynt på er det sjelden igjen særlig rester...

Inotyol er jo veldig fin siden den beskytter huden mot fukt...

Potetmel er jo også bra, men man skal være litt forsiktig i bruken med det også siden det tørker ut huden...

Jeg ville kanskje ha brukt potetmel på dagen og smurt med Inotyol ved nattstellet...

Lykke til og god bedring til stumpen! :)

Ollimor
14-03-10, 17:59
Jeg ville ikke brukt potetmel eller annet kliss på åpne sår. Fukt kombinert med potetmel gir en gugge som det lett kan sette seg bakterier i og potetmel er også god næring for sopp dersom sårene skyldes dette.

Mye luft og evt.få lege til å undersøke om det er sopp eller bakterier i sårene ville jeg gjort.

Mums
14-03-10, 18:02
Aselli sårsalve synes jeg er den som funker best.

Dragemamma
14-03-10, 18:46
Vi har altid brukt Inotyol. Ikke bare på åpne sår på rumpa men også på fingerne om man har sprukket opp om vintern. Syns det fungerer veldig fint og såret blir raskt lukket igjen.

Beredamå
14-03-10, 18:47
Hvis du går for Inotyol, så er det lurt å bruke Mesoft med vann og olje!
Da får en lett vasket vekk salven, uten å måtte gni det vekk!

Lufttørk så mye som mulig!

Kinemor
14-03-10, 18:56
Jepp, ble til at jeg brukte inotyol til kveldsstellet.. Men i pakningsvedlegget synes jeg å huske at det står at man må bort med all gamle salverester før nytt påføres. Men mulig jeg tar feil da..

Slår to fluer i en smekk, og lurer i tillegg på om dere ville ha sendt gutten i barnehagen med slike sår? Sykepleieren jeg pratet med, mente at han burde bli hjemme imorgen, og gå uten bleie mesteparten av dagen. Han bæsjer jo hele tiden også.. Første dag i praksis imorgen for meg, så dette passet veldig dårlig. Men gutten min kommer selvsagt i første rekke..

svale
14-03-10, 21:19
Enten får du gjøre dagen så kort som overhodet mulig og ta han hjem å lufte stumpen resten av dagen. Skjønner jo at det passer ganske dårlig.(Synes han kunne passet litt bedre på jeg - kan vel hende han har gått litt lenge med besj i bleien, jaja tapt sak) eller så er det å bite i det sure eplet å bli hjemme. Håper han er raskt bedre iallefall, og håper du får begynt på praksisen raskt.

C.D
14-03-10, 21:35
Mellomste mi var veldig sår ofte, og også med åpne sår.
Dette er 14 år siden nå, men da fikk jeg ett tips som fungerte utrolig godt men som ser helt grusomt ut.
På apoteket har de noe som heter krystallfiolett. Det er helt flytende og knall fiolett i fargen, en farge som setter seg på huden slik som blekk vil gjøre.
Men det funker veldig bra og jeg brukte det bare når det ble skikkelig ille (noe det ble ofte helt til vi fant ut at hun ikke tålte melk og sitrusfrukter)

Camilita
14-03-10, 21:40
Vi brukte endel Purelan når Daniela hadde sår. Det funket bra. Vet ikke om det er sånn at selve purelanen leger sårene, men den holder iallefall fukt ute slik at de leges raskere. Ofte blir det jo et problem at sårene er fuktige (pga bleien) og det tar lang tid får det gror). Purelan og bleiefri funket best!

Ollimor
14-03-10, 21:50
Krystallfiolett er soppmiddel og jeg har inntrykk av at det ikke anbefales å bruke noe særlig av nå lenger. Det hjelper heller ikke mot annet enn sopp.

Purelan er en fin fuktsalve, men det er viktig at den forsøkes på et ikke-irritert hudområde først. Mange små reagerer veldig på purelan. Sønnen min får store sår av Purelan, mens jeg synes salven er god til bruk på tørr hud. Jeg vet ikke om jeg ville brukt den i åpne sår.

C.D
16-03-10, 20:32
Krystallfiolett er soppmiddel og jeg har inntrykk av at det ikke anbefales å bruke noe særlig av nå lenger. Det hjelper heller ikke mot annet enn sopp.

Purelan er en fin fuktsalve, men det er viktig at den forsøkes på et ikke-irritert hudområde først. Mange små reagerer veldig på purelan. Sønnen min får store sår av Purelan, mens jeg synes salven er god til bruk på tørr hud. Jeg vet ikke om jeg ville brukt den i åpne sår.

Sier du det? Det visste jeg ikke.....
Husker bare at det funket veldig bra pås tumpen hennes, hun hadde ikke sopp så vidt jeg vet.

Ja er det jeg sier, selv om jeg er 3 barnsmor (5 til tider) så føles det som om jeg aldri har hatt baby før. MYE har forandret seg siden konfirmanten var baby.
Nå skjønner jeg bedre hvorfor min bestemor fikk sjokk når jeg drakk iskaldt vann mens jeg ammet, melka ble kald må vite. Og det var det de lærte var rett, mens vi lærte noe annet. Og nå har jeg blitt så gammel at jeg er der bestemor var, nesten.....

Ollimor
16-03-10, 21:44
Det er ikke så lett å ha oversikten. Da åtteåringen var liten leste jeg om krystallfiolett over alt og da brukte vi det på ham. Da jeg kom på apoteket og spurte etter krystallfiolett til minstemann fikk jeg beskjed om å ikke bruke det.

Det er ganske ofte sopp i bleieutslett og det gjør gjerne at de blir ekstra såre og vonde. Krystallfiolett har god effekt på dette, men jeg fikk vite på apoteket at det var bedre å bruke soppsalver hvis det var soppmiddel som trengtes.

Tinka
16-03-10, 23:09
De få gangene snuppa har hatt åpne sår har det fungert veldig bra med weleda sinkkrem (det er litt ringblomst i den - og det skal visst ha en legende effekt). Men nå han hun generelt god hud, så det er ikke sikkert den funker like godt på andre da ..

Iggy
17-03-10, 09:07
Har alltid brukt Inotyol- vidunderkrem. Denne gangen virket den dog ikke, og min mor kom med Silulen- som hun brukte på meg da jeg var liten. Funka som bare det.