Se full versjon : Dagens utblåsning!
Blir helt svett av all den propagandaen som slipper til i media nå om dagen. En slags rød-grønn konspirasjon som hvisker Alle barn må inn i barnehage...
Denne siste artikkelen her refererer forskning som viser at barn, spesielt jenter, som gikk i barnehage på 1970-tallet har høyere lønn i dag enn sine medsøstre.
http://www.dagbladet.no/2009/06/03/nyheter/innenriks/barnehage/likestilling/6528802/
Jeg gikk selv i barnehage på 1970-tallet. Det skyldes kanskje at begge mine foreldre tok høyere utdannelse og er karrieremennesker. Og overførte disse verdiene og ferdighetene videre til meg. Som igjen gjør at jeg i dag har høy utdannelse og høyere lønn enn andre jenter uten denne bakgrunnen. Wow! Denne slutningen er jo ikke akkurat et deduktivt mesterverk, og at sosiale ulikheter reproduseres nettopp på denne måten, er jo basic samfunnsvitenskap.
Men nei, artikkelen presterer å framstille barnehagen som eneste forklaringsfaktor, uten å problematisere årsak og virkning. Nå vet jeg ikke om det er journalisten eller forskeren som har framstilt saken slik, men dette framstår for meg som særdeles slett håndtverk og minner meg stygt om en tilsvarende sak fra en annen stipendiat tidligere i år/fjor.
Synes det er påfallende mye pro-barnehage-forskning som pumpes ut i media om dagen, og at vi hører merkelig lite om det som har kommet fra innen mer nevrologisk/biologisk forskning som viser ganske så foruroligende resultater mht særlig de minste barna i barnehagen.
Vel, dagens utblåsning...
Siri-piri
03-06-2009, 07:27
Jeg reagerte ganske likt som deg på denne, og forstod det som det var selve forskningen som konkluderte med det og ikke artiklen (jeg ser du linker til dagbladet, jeg leste den i aftenposten - og de kan jo ha skrevet litt ulikt). Det er altfor ofte at forskere bruker tallmateriale helt feil, og "glemmer" å se på basis ting som korrelasjon, utvalgskriterier og utvalgets størrelse...
Etter hvert som jeg leste ble jeg imidlertid mer vennligstilt overfor forskerne, fordi de skriver at barnehageutbyggingen var veldig ulik i ulike deler av landet, slik at de muligens har sammenlignet både foreldre i høye, middel og lavere økonomisk klasse både på steder med høy og lav barnehagedekning. Jeg kjenner at jeg har lyst til å se mer på betingelsene og antakelsene som ligger her!
Jeg har forøvrig ikke gått en eneste dag i barnehage og har mannelønn, eller skal jeg si barnehagelønn?:fnis:
SJALotta
03-06-2009, 07:28
Blir helt svett av all den propagandaen som slipper til i media nå om dagen. En slags rød-grønn konspirasjon som hvisker Alle barn må inn i barnehage...
Denne siste artikkelen her refererer forskning som viser at barn, spesielt jenter, som gikk i barnehage på 1970-tallet har høyere lønn i dag enn sine medsøstre.
http://www.dagbladet.no/2009/06/03/nyheter/innenriks/barnehage/likestilling/6528802/
Jeg gikk selv i barnehage på 1970-tallet. Det skyldes kanskje at begge mine foreldre tok høyere utdannelse og er karrieremennesker. Og overførte disse verdiene og ferdighetene videre til meg. Som igjen gjør at jeg i dag har høy utdannelse og høyere lønn enn andre jenter uten denne bakgrunnen. Wow! Denne slutningen er jo ikke akkurat et deduktivt mesterverk, og at sosiale ulikheter reproduseres nettopp på denne måten, er jo basic samfunnsvitenskap.
Men nei, artikkelen presterer å framstille barnehagen som eneste forklaringsfaktor, uten å problematisere årsak og virkning. Nå vet jeg ikke om det er journalisten eller forskeren som har framstilt saken slik, men dette framstår for meg som særdeles slett håndtverk og minner meg stygt om en tilsvarende sak fra en annen stipendiat tidligere i år/fjor.
Synes det er påfallende mye pro-barnehage-forskning som pumpes ut i media om dagen, og at vi hører merkelig lite om det som har kommet fra innen mer nevrologisk/biologisk forskning som viser ganske så foruroligende resultater mht særlig de minste barna i barnehagen.
Vel, dagens utblåsning...
Dette er jeg interessert i å høre mer om, kan du utdype/linke litt :bukett:
Det er helt sikkert BRA å gå i barnehage, men hvorfor nevner ingen alder her? På 1970tallet var det vel ingen som begynte i bhg fra 9mnds alder. Eller? Søsteren min, som nå er 12 år, begynte i bhg tidlig, og hun var HALVANNET år. Hun var da yngste i sin bhg. Nå er man jo oldie hvis man begynner i den alderen. :knegg:
Imperfektum
08-06-2009, 12:22
Jeg er slett ikke imot barnehage, for jeg ser mange gode ting med den. Jeg synes derimot at barn skal være så institusjonaliserte fra de er ganske små. Men personlig har jeg ingen store betenkeligheter med å sende mine i barnehage da jeg ser hvor godt de har det der og hvor trygge de er i hverdagen.
(-For min egen del, savner jeg ungene...)
Jeg har to kommentarer: Er det et mål å tjene så mye penger? Altså: hvis man er enig i at det er et mål i livet, er jo denne undersøkelsen super, men dersom man mener at andre verdier veier tyngre, er den jo ikke så viktig...
Og så er det vel ingen overraskelse at barn som er institusjonalisert og sosialisert inn i samfunnsstrukturer tidlig, har lett for å finne veien gjennom systemet senere?
Skogtrollet
08-06-2009, 18:07
Det er helt sikkert BRA å gå i barnehage, men hvorfor nevner ingen alder her? På 1970tallet var det vel ingen som begynte i bhg fra 9mnds alder. Eller? Søsteren min, som nå er 12 år, begynte i bhg tidlig, og hun var HALVANNET år. Hun var da yngste i sin bhg. Nå er man jo oldie hvis man begynner i den alderen. :knegg:
På 70-tallet var vel heller ikke mammapermisjonen like lang som den er i dag. Det var derfor min mamma var ute i jobb igjenn etter 3 måneder når hun fikk storesøsteren min. Omtrent sånn som situasjonen er i mange andre land i europa vi liker å sammenligne oss med. Så takk og pris for at vi har muligheter for å være hjemme et helt år før vi må sende barna våre i barnehagen. Og ja, vi må. Med lang utdannelse og en startlønn som er lavere enn studielånet så er det tøft å etablere seg i et boligmarked som har gått fullstendig av hengslene. Da gjør det godt å lese artikler om at barn har det bra i barnehagen og blir vellykkede voksne. Så ja, jeg reagerte på artikklen selv, dårlig journalistikk, men det er vel det som selger.
Min bror (25 år) begynte i bhgnnår han var 6 mnd, og da hadde mamma tatt tre måneder med ulønna permisjon :sparke:
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.